Mun Juttu Junior -korttisarja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukena
Mylläri, Eini; Niemi, Tytti (2010)
Mylläri, Eini
Niemi, Tytti
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110914293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110914293
Tiivistelmä
Nykypäivän varhaiskasvatus on painottunut opettamaan lapsille ikätason mukaiset tai-dot. Painotus on esimerkiksi matemaattisten ja kielellisten valmiuksien opettamisessa. Tämä näkyy valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Vähemmälle huomiolle jää sosioemotionaalisten taitojen opettaminen, mikä näkyy kiusaamisena jo alle kouluikäisten lasten kiusaamisena. Varhaiskasvatus on luonteva ympäristö opettaa ja tukea tätä kehityksen osa-aluetta. Tutkimuksen aiheena on tutkia sosioemotionaali-sen kehityksen tueksi kehitettyä Mun Juttu Junior -korttisarjaa. Tämä tutkimus etsii vastauksia siihen, miten korttisarja soveltuu varhaiskasvatusympäristöön sosioemotio-naalisen kehityksen tueksi ja millainen vaikutus korttisarjalla on sosioemotionaaliseen kehitykseen. Tutkimus suoritettiin havainnoimalla yhtä viiskariryhmää neljänä eri tunnetuokiokertana. Tutkimukseen sisältyi myös teemakysely korttisarjaa käyttäneille varhaiskasvatuksen työntekijöille. Aineistokeruu oli rakennettu kolmen eri teeman ympärille. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen perusteella Mun Juttu Junioria voidaan käyttää sosioemotionaalisen ke-hityksen tukena varhaiskasvatuksessa ja se tukee tätä kehityksen osa-aluetta. Kortti-sarjaa käytettäessä tulee aikuisen tehdä pelikerroista monipuolisia sekä pitää huolta korttisarjan säännöllisestä käytöstä. Tulosten mukaan Mun Juttu Juniorin käytön jäl-keen lapset osasivat nimetä tunteitaan paremmin, olivat empaattisempia sekä avoi-mempia puhuessaan tunteistaan.
Korttisarjaa olisi hyvä kehittää, niin että sen rinnalla olisi ohjekirja, jossa olisi erilaisia soveltamismahdollisuuksia. Tämä lisäisi korttisarjan monipuolisuutta ja käyttökelpoi-suutta varhaiskasvatuksessa. Kiinnittämällä huomioita myös korttien kuvitukseen, tun-teisiin ja korttien määrään, voisi korttisarjasta saada vieläkin käyttökelpoisemman.
Tutkimuksen perusteella Mun Juttu Junioria voidaan käyttää sosioemotionaalisen ke-hityksen tukena varhaiskasvatuksessa ja se tukee tätä kehityksen osa-aluetta. Kortti-sarjaa käytettäessä tulee aikuisen tehdä pelikerroista monipuolisia sekä pitää huolta korttisarjan säännöllisestä käytöstä. Tulosten mukaan Mun Juttu Juniorin käytön jäl-keen lapset osasivat nimetä tunteitaan paremmin, olivat empaattisempia sekä avoi-mempia puhuessaan tunteistaan.
Korttisarjaa olisi hyvä kehittää, niin että sen rinnalla olisi ohjekirja, jossa olisi erilaisia soveltamismahdollisuuksia. Tämä lisäisi korttisarjan monipuolisuutta ja käyttökelpoi-suutta varhaiskasvatuksessa. Kiinnittämällä huomioita myös korttien kuvitukseen, tun-teisiin ja korttien määrään, voisi korttisarjasta saada vieläkin käyttökelpoisemman.