Asiantunteva myynti, asiakaspalvelu ja perehdyttäminen yrityksen kilpailuetuna : Case: Bottega Verde
Toivonoja, Suvi (2010)
Toivonoja, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111014310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111014310
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä tarkemmin kosmetiikan myynnissä ja myymälätyössä olennaisiin osa-alueisiin ja luoda olemassaolevan ja kerätyn informaation pohjalta pätevä koulutuskansiokokonaisuus. Työ syventyy siinä käsiteltyihin aihealueisiin kuten tuoteinformaatioon, asiakaspalveluun ja myynnin teoriaan sekä esillepanoon ja somistusosaamiseen. Lisäksi työn teoriaosuudessa käsitellään myös perehdyttämistä ja sen merkitystä kilpailuetuna. Työn toimeksiantajana toimi Suomen Luontaiskosmetiikka Oy, joka on keskittynyt italialaisbrändi Bottega Verden maahantuontiin ja markkinointiin.
Teoriaosuudessa halusin lähestyä lopputulosta eli koulutuskansiota perehdytysprosessin kautta sekä tarkentaa laadukkaan, tuloksellisen asiakaspalvelun merkitystä yrityksen kilpailuetuna. Halusin myös selventää esillepanon merkitystä ja sen laadukasta tuottamista prosessina. Samalla selvitin jatkuvasti aiheita, joita koulutuskansiossa tulisin käsittelemään. Perehdyin myös tarkasti yrityksen tuotteisiin ja valitsin koulutuskansiossa esitellyt tuotesarjat tarkoin. Pyrin koulutuskansion suunnittelussa ja toteutuksessa selkeyteen, helppolukuisuuteen sekä keventämään sen sisällön painoa toimivalla layoutilla.
Työn lopputuloksena tuotettu koulutuskansio on yrityksen sisällä jokaisen osapuolen hyödynnettävissä. Se on erinomainen tuki uuden työntekijän perehdyttämisessä, myyjien ja myymäläesimiesten manuaalina, yrityksen johdolle erityisinformaation lähteenä sekä toimivana perusmanuaalina myös uusille franchising-yrittäjille.
Teoriaosuudessa halusin lähestyä lopputulosta eli koulutuskansiota perehdytysprosessin kautta sekä tarkentaa laadukkaan, tuloksellisen asiakaspalvelun merkitystä yrityksen kilpailuetuna. Halusin myös selventää esillepanon merkitystä ja sen laadukasta tuottamista prosessina. Samalla selvitin jatkuvasti aiheita, joita koulutuskansiossa tulisin käsittelemään. Perehdyin myös tarkasti yrityksen tuotteisiin ja valitsin koulutuskansiossa esitellyt tuotesarjat tarkoin. Pyrin koulutuskansion suunnittelussa ja toteutuksessa selkeyteen, helppolukuisuuteen sekä keventämään sen sisällön painoa toimivalla layoutilla.
Työn lopputuloksena tuotettu koulutuskansio on yrityksen sisällä jokaisen osapuolen hyödynnettävissä. Se on erinomainen tuki uuden työntekijän perehdyttämisessä, myyjien ja myymäläesimiesten manuaalina, yrityksen johdolle erityisinformaation lähteenä sekä toimivana perusmanuaalina myös uusille franchising-yrittäjille.