Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilön ammatti-identiteetin kasvuprosessi parturi-kampaajasta hiusalan ammatinopettajaksi

Pietiläinen, Sari (2010)

 
Avaa tiedosto
Sari_Pietilainen.pdf (110.0Kt)
Lataukset: 


Pietiläinen, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111014316
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää opettajien arvoja ja opettajalta vaadittavat tärkeimmät ominaisuudet ‎ammatin kannalta sekä ammatti-identiteetin koostumuksen osa-alueet. Tutkimusmenetelmänä oli ‎laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä, jossa pyysin kuutta estenomikoulutuksen käynyttä ‎kauneudenhoitoalan ammattiopettajaa osallistumaan tutkimukseeni. Olin laatinut neljä kysymystä ‎käsittäen opettajan ammatti-identiteetin kehitystä, opettajan rooleja, ammattiopettajan työn haastavia ‎ja positiivisia puolia. Tärkeimpinä esille nousseista vastauksista kertoivat, että ammatti-identiteetin ‎kehitysprosessi alkaa jo lapsuudesta, jolloin omakohtainen identiteetti saa ns. kasvot. Henkilö tunnistaa ‎toimintatavat, kuinka hän oppii asioita helpoiten. Nuoruusiässä hänelle kehittyy vahvemmin persoona ja ‎hahmotusta siitä, mihin hän opintojen jatkuessa aikoo suuntautua - mitkä asiat kiinnostavat ja mitkä ovat ‎vahvimpia puolia. Ammatti-identiteetti kehittyy jatkossa opiskelun ja työelämän virrassa kokemuksien ‎kautta. Ammattiopettajan työ ei ole yksinkertaista, vaan henkilö joutuu joustamaan useaan rooliin ‎erilaisissa tilanteissa ja tässä vaiheessa tarvitaan empaattisuutta sekä rohkeutta. Jatkuva ‎lisäkouluttautuminen on työn ehdoton vaatimus, sillä varsinainen opettaminen ja ohjaaminen on ‎prosentuaalisesti alle puolet koko työkuvasta. Ammatti-identiteetti ja henkilön henkilökohtainen ‎identiteetti ovat sidoksissa toisiinsa ja voidaan ajatella, että ne ovat yksi identiteetti, joka haarautuu ‎puiden oksien lailla. Mikäli ammatti-identiteetti on tuntemukseltaan heikko, se heijastuu persoona -‎identiteettiin ja päinvastoin.‎
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste