PALVELUVARASTOJEN PERUSTAMINEN : CASE: STORA ENSO OYJ IMATRAN TEHTAAT
Härkönen, Valtteri (2010)
Härkönen, Valtteri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111214422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111214422
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee palveluvarastojen perustamista, käyttöönottoa ja toimin-nan kehittämistä. Edullisten kunnossapitotarvikkeiden toimittamisessa rivikohtaiset käsittelykustannukset pyritään minimoimaan kuitenkaan vaarantamatta tavaran jatku-vaa saatavuutta. Hyllytyspalvelu- tai kaupinta-periaatteella toimivat palveluvarastot ovat tehokkain tapa tuotteiden toimittamiseen. Palveluvarastotoiminta eri yritysten vä-lillä on strategista yhteistyötä, kun asiakas vaatii toimittajalta tavaroiden myymisen li-säksi laadukasta palvelua.
Projektitutkimuksen tarkoituksena oli perustaa Etra Oy:n ylläpitämiä mekaanisen kunnossapidon palveluvarastoja eri puolille Stora Enso Oyj:n Imatran tehtaita. Työn keskeinen aihe oli selvittää palveluvarastoyhteistyön hyödyt ja haitat, perustamiseen ja käyttöönottoon liittyvät asiat sekä tarjota ratkaisuja toiminnan kehittämiseen. Palvelu-varastojen asiakkaina toimivat Efora Oy ja Stora Enso Oyj Imatran tehtaat.
Työn teoriaosuudessa tutustutaan eri VMI-malleihin, varastonohjausmenetelmiin sekä viivakoodeihin. Lisäksi selvitetään hyllytyspalvelu- ja kaupintavarastojen perusperi-aatteet. Tutkimukseen sisältyneiden palveluvarastojen perustaminen tapahtui touko-syyskuussa 2010, jonka aikana myös tutkimusaineisto kerättiin.
Merkittäviä palveluvarastojen perustamiseen liittyviä ongelmia ei tutkimuksen aikana noussut esiin. Kehitysideoista tärkeimpänä ilmeni toimitusketjun tehostaminen sekä mahdollinen logistiikkaoperaattorin käyttäminen kuljetuksissa ja hyllytyksissä. Laajan palveluvarastoverkoston jatkuva kehittäminen tulee olla osa Etran Lappeenrannan toimipisteen strategiaa. Perustamiseen liittyvää selvitystä voi käyttää Etra Oy:n tulevia palveluvarastojen tehdessä. Työn tuloksia on mahdollista hyödyntää palveluvarastojen suunnittelussa ja perustamisessa.
Projektitutkimuksen tarkoituksena oli perustaa Etra Oy:n ylläpitämiä mekaanisen kunnossapidon palveluvarastoja eri puolille Stora Enso Oyj:n Imatran tehtaita. Työn keskeinen aihe oli selvittää palveluvarastoyhteistyön hyödyt ja haitat, perustamiseen ja käyttöönottoon liittyvät asiat sekä tarjota ratkaisuja toiminnan kehittämiseen. Palvelu-varastojen asiakkaina toimivat Efora Oy ja Stora Enso Oyj Imatran tehtaat.
Työn teoriaosuudessa tutustutaan eri VMI-malleihin, varastonohjausmenetelmiin sekä viivakoodeihin. Lisäksi selvitetään hyllytyspalvelu- ja kaupintavarastojen perusperi-aatteet. Tutkimukseen sisältyneiden palveluvarastojen perustaminen tapahtui touko-syyskuussa 2010, jonka aikana myös tutkimusaineisto kerättiin.
Merkittäviä palveluvarastojen perustamiseen liittyviä ongelmia ei tutkimuksen aikana noussut esiin. Kehitysideoista tärkeimpänä ilmeni toimitusketjun tehostaminen sekä mahdollinen logistiikkaoperaattorin käyttäminen kuljetuksissa ja hyllytyksissä. Laajan palveluvarastoverkoston jatkuva kehittäminen tulee olla osa Etran Lappeenrannan toimipisteen strategiaa. Perustamiseen liittyvää selvitystä voi käyttää Etra Oy:n tulevia palveluvarastojen tehdessä. Työn tuloksia on mahdollista hyödyntää palveluvarastojen suunnittelussa ja perustamisessa.