Ensiapumateriaali ja -koulutus TELMA-luokan oppilaille kotona pärjäämisen tueksi
Henriksson, Tuula; Parkkonen, Nisa (2019)
Henriksson, Tuula
Parkkonen, Nisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016352
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ensiapumateriaali ja- koulutus laajempaa erityistä tukea tarvitseville Ammattiopisto Liven TELMA-luokan opiskelijoille. Tavoitteena oli ensiapumateriaalin sekä ensiapukoulutuksen avulla kehittää TELMA-luokan oppilaiden ensiaputaitoja sekä vaaratilanteiden tunnistamista ja ennaltaehkäisyä, kotona pärjäämisen tueksi. Opinnäytetyön kehittämiskysymykset olivat: millä menetelmillä ohjaamme erityistä tukea tarvitsevia nuoria oppimaan ensiaputaitoja kotona tapahtuvien tapaturmien hoidossa sekä millaisen ohjausmateriaalin henkilökunta tarvitsee ensiavun ohjaamisen tueksi. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin yleisimpiä tapaturmia, niiden ennaltaehkäisyä ja ensiapua sekä laajemmin erityistä tukea tarvitsevia erityisryhmiä ja heidän oppimistaan sekä ohjaamista, huomioiden oppimisen haasteet.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja se pohjautui tutkittuun tietoon, havainnointiin ja haastatteluihin. Tämän pohjalta tuotettiin muokattavissa oleva ensiapumateriaali ja ensiapukoulutus TELMA-luokan oppilaille. Koulutuspäivässä käsiteltiin viittä (5) eri tapaturmaa. Koulutuspäivästä saadun palautteen perusteella ensiapukoulutus ja tuotettu ensiapumateriaali olivat selkeitä, monikanavaisesti toteutettu ja soveltuivat kyseiselle kohderyhmälle. Palautteiden mukaan ensiapumateriaali ja koulutus vastasivat heidän tarpeitaan.
Tuotettu ohjausmateriaali mahdollistaa erilaisten erityisen tuen tarpeiden huomioimisen ensiavun ohjaamisessa ja myös jatkossa henkilökunta voi hyödyntää nyt tuotettua materiaalia osana ensiapukoulutusta.
Asiasanat: Ensiapu, tapaturmat, erityisnuoret, ohjaaminen
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja se pohjautui tutkittuun tietoon, havainnointiin ja haastatteluihin. Tämän pohjalta tuotettiin muokattavissa oleva ensiapumateriaali ja ensiapukoulutus TELMA-luokan oppilaille. Koulutuspäivässä käsiteltiin viittä (5) eri tapaturmaa. Koulutuspäivästä saadun palautteen perusteella ensiapukoulutus ja tuotettu ensiapumateriaali olivat selkeitä, monikanavaisesti toteutettu ja soveltuivat kyseiselle kohderyhmälle. Palautteiden mukaan ensiapumateriaali ja koulutus vastasivat heidän tarpeitaan.
Tuotettu ohjausmateriaali mahdollistaa erilaisten erityisen tuen tarpeiden huomioimisen ensiavun ohjaamisessa ja myös jatkossa henkilökunta voi hyödyntää nyt tuotettua materiaalia osana ensiapukoulutusta.
Asiasanat: Ensiapu, tapaturmat, erityisnuoret, ohjaaminen