"Tunnen olevani matkalla asiantuntijaksi" : Syitä sosionomikoulutukseen hakeutumiseen ja opiskelijoiden mietteitä opiskelusta Lahden ammattikorkeakoulussa
Nevalainen, Sanna; Ojala, Merja; Lehtinen, Sanna (2010)
Nevalainen, Sanna
Ojala, Merja
Lehtinen, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111414442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111414442
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan syitä, miksi opiskelijat ovat hakeutuneet opiskelemaan sosionomiksi(AMK) Lahden ammattikorkeakouluun ja miten opiskelijat ovat perehtyneet sosionomikoulutukseen ennen opiskelemaan hakeutumista. Lisäksi opinnäytetyössä selvitetään, minkälaista on sosionomi koulutuksen sisältö ja miten koulutuksessa näkyvät kansainvälisyys, yrittäjyys ja Lahden ammattikorkeakoulun arvot.
Opinnäytetyössä avataan sosionomi-käsitettä, sosionomin työnkuvaa ja työn edellytyksiä sekä Lahden ammattikorkeakoulun arvoja. Käsitteiden avaaminen selventää lukijalle, mitä sosionomit tekevät, missä he työskentelevät ja minkälaiset arvot toimivat työskentelyn taustalla.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella eli laadullisella kyselylomakkeella, joka koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä. Kyselylomakkeisiin on vastannut kaksi toisen vuoden sosionomiopiskelija ryhmää keväällä 2010. Kyselylomakkeiden tuloksien analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä analyysia.
Tutkimustuloksista selviää, miksi opiskelijat ovat hakeutuneet opiskelemaan sosionomeiksi Lahden ammattikorkeakouluun. Hakeutumisvaiheessa opiskelijat kaipaisivat selkeyttä siihen, mikä on sosionomi ja mitä sosionomin työnkuvaan kuuluu. Opinnäytetyön tutkimus selvittää myös koulutuksen sisältöä. Opiskelijoiden mukaan lähiopetustunteja tulisi lisätä ja verkossa tapahtuvaa opetusta vähentää. Lisäksi opiskelijat haluaisivat enemmän syventäviä ammattiopintoja. Tutkimustuloksista ilmeni, että Lahden ammattikorkeakoulun arvot näkyvät koulussa ja koulutuksessa, eivätkä arvot jää epämääräisiksi opinto-oppaan käsitteiksi. Kansainvälisyyttä ja yrittäjyyttä arvostettiin, mutta yrittäjyyden toivottiin olevan kansainvälisyyden tavoin vapaasti valittava aihe. Tutkimustuloksista selviää myös se, että kaiken kaikkiaan opiskelijat ovat tyytyväisiä Lahden ammattikorkeakoulun järjestämään sosionomikoulutukseen.
Opinnäytetyössä avataan sosionomi-käsitettä, sosionomin työnkuvaa ja työn edellytyksiä sekä Lahden ammattikorkeakoulun arvoja. Käsitteiden avaaminen selventää lukijalle, mitä sosionomit tekevät, missä he työskentelevät ja minkälaiset arvot toimivat työskentelyn taustalla.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella eli laadullisella kyselylomakkeella, joka koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä. Kyselylomakkeisiin on vastannut kaksi toisen vuoden sosionomiopiskelija ryhmää keväällä 2010. Kyselylomakkeiden tuloksien analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä analyysia.
Tutkimustuloksista selviää, miksi opiskelijat ovat hakeutuneet opiskelemaan sosionomeiksi Lahden ammattikorkeakouluun. Hakeutumisvaiheessa opiskelijat kaipaisivat selkeyttä siihen, mikä on sosionomi ja mitä sosionomin työnkuvaan kuuluu. Opinnäytetyön tutkimus selvittää myös koulutuksen sisältöä. Opiskelijoiden mukaan lähiopetustunteja tulisi lisätä ja verkossa tapahtuvaa opetusta vähentää. Lisäksi opiskelijat haluaisivat enemmän syventäviä ammattiopintoja. Tutkimustuloksista ilmeni, että Lahden ammattikorkeakoulun arvot näkyvät koulussa ja koulutuksessa, eivätkä arvot jää epämääräisiksi opinto-oppaan käsitteiksi. Kansainvälisyyttä ja yrittäjyyttä arvostettiin, mutta yrittäjyyden toivottiin olevan kansainvälisyyden tavoin vapaasti valittava aihe. Tutkimustuloksista selviää myös se, että kaiken kaikkiaan opiskelijat ovat tyytyväisiä Lahden ammattikorkeakoulun järjestämään sosionomikoulutukseen.