Valmentavan johtajuuden keinot esimiehen tukena yksilövalmennustilanteissa
Mattsson, Asta (2019)
Mattsson, Asta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016412
Tiivistelmä
Valmentavana esimiehenä toimiminen on asenne, missä johtaminen on tavoitteellista, osallistavaa ja arvostavaa vaikuttamista yksilöihin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli syventää tietämystä valmentavan johtamisen malleista ja menetelmistä. Opinnäytetyön empiirisessä osassa on tutkittu, minkälaisia valmentavan johtajuuden keinoja kohdeorganisaation esimiehet hyödyntävät yksilön valmennustilanteissa. Ryhmän valmentaminen on rajattu tämän opinnäytetyön ulkopuolelle.
Tutkimus toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella menetelmällä. Tutkimuksessa keskityttiin valmentavaan johtamiseen ja sen ilmentymiseen yksilön valmennustilanteissa. Opinnäytetyössä perehdytään niin valmentavaan johtajuuteen kuin yksilön johtamiseen omissa teoriaosioissa. Tutkimukseen osallistui neljä esimiestä kohdeorganisaation yhdestä toimipisteestä. Haastattelut toteutettiin anonyymeina, jotta vastauksista saatiin mahdollisimman avoimia ja rehellisiä. Haastatteluiden avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymykseen: mitä erilaisia valmentavan johtamisen keinoja esimiehet käyttävät yksilön valmennustilanteissa, ja miten haastateltavat itse kokevat valmentavan johtajuuden?
Tutkimustuloksien perusteella voitiin havaita, että organisaatiossa suhtauduttiin myönteisesti valmentavan johtajuuden keinojen käyttämiseen osana päivittäisjohtamista. Tutkimustulosten perusteella valmentavan johtajuuden keinot ovat haastateltavilla aktiivisessa käytössä arjessa. Valmentava ote ilmenee esimiesten asenteesta ja tavasta johtaa. Lähiesimiestehtävissä toimivat nostivat esille kiinnostuksen osoittamisen tärkeänä. Kiinnostuksen osoittamiseen kiteytyy monia valmentavan johtajuuden keinoja, kuten kysyminen, kuunteleminen, läsnäolo, säännölliset valmennustilanteet ja työntekijöiden onnistumisten esille nostaminen. Valmentavan johtamisen keinojen käyttöä niin yksilön valmennustilanteissa kuin jokapäiväisessä arjessa voidaan tukea kohdeorganisaatiossa luomalla tämän opinnäytetyön pohjalta tietopankki, jossa on teoriatietoa valmentavasta johtamisesta sekä valmiita keskustelurunkoja erilaisiin yksilön valmennustilanteisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella menetelmällä. Tutkimuksessa keskityttiin valmentavaan johtamiseen ja sen ilmentymiseen yksilön valmennustilanteissa. Opinnäytetyössä perehdytään niin valmentavaan johtajuuteen kuin yksilön johtamiseen omissa teoriaosioissa. Tutkimukseen osallistui neljä esimiestä kohdeorganisaation yhdestä toimipisteestä. Haastattelut toteutettiin anonyymeina, jotta vastauksista saatiin mahdollisimman avoimia ja rehellisiä. Haastatteluiden avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymykseen: mitä erilaisia valmentavan johtamisen keinoja esimiehet käyttävät yksilön valmennustilanteissa, ja miten haastateltavat itse kokevat valmentavan johtajuuden?
Tutkimustuloksien perusteella voitiin havaita, että organisaatiossa suhtauduttiin myönteisesti valmentavan johtajuuden keinojen käyttämiseen osana päivittäisjohtamista. Tutkimustulosten perusteella valmentavan johtajuuden keinot ovat haastateltavilla aktiivisessa käytössä arjessa. Valmentava ote ilmenee esimiesten asenteesta ja tavasta johtaa. Lähiesimiestehtävissä toimivat nostivat esille kiinnostuksen osoittamisen tärkeänä. Kiinnostuksen osoittamiseen kiteytyy monia valmentavan johtajuuden keinoja, kuten kysyminen, kuunteleminen, läsnäolo, säännölliset valmennustilanteet ja työntekijöiden onnistumisten esille nostaminen. Valmentavan johtamisen keinojen käyttöä niin yksilön valmennustilanteissa kuin jokapäiväisessä arjessa voidaan tukea kohdeorganisaatiossa luomalla tämän opinnäytetyön pohjalta tietopankki, jossa on teoriatietoa valmentavasta johtamisesta sekä valmiita keskustelurunkoja erilaisiin yksilön valmennustilanteisiin.