Asiakashankinta ja positiivisen näkyvyyden lisääminen tapahtuman avulla
Liljeström, Sanni; Kokkonen, Iina-Riikka (2019)
Liljeström, Sanni
Kokkonen, Iina-Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116462
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli löytää hyväntekeväisyys- ja liikuntatapahtuman avulla tavat saada positiivista näkyvyyttä ja asiakkaita toimeksiantajalle Ilona Liikunta Oy:lle. Tavoitteena oli tilaisuuden avulla saada luotua uusia, sekä syventää nykyisiä Ilona Liikunnan asiakassuhteita. Lisäksi tavoitteena oli positiivisen imagon ja näkyvyyden kasvattaminen Vihdin kunnan alueella, erityisesti Nummelassa.
”Liikuntamielessä” -opinnäytetyötapahtuman tarkoitus oli korostaa liikunnan tärkeyttä mielenterveyden ongelmien ennaltaehkäisyssä ja kerätä lipputuottojen avulla rahallinen lahjoitus Vihdin Mielenterveysseuralle Ry:lle. Tapahtuman tavoitteena oli saada näkyvyyttä, luoda positiivista imagoa ja sen myötä syventää nykyisiä ja hankkia uusia asiakassuhteita Ilona Liikunnalle. Päivä koostui kahdeksasta ryhmäliikuntatunnista, kahdesta luennosta ja messualueesta.
Suunnitteluvaihe aloitettiin noin puolivuotta aiemmin ja toteutusvaihe tapahtumamarkkinoinnilla noin kolme kuukautta ennen tapahtumaa. Päivä oli hyvin suunniteltu ja toteutettu, huomioiden tarvittavat lait ja luvat. Hyväntekeväisyystapahtuman onnistumista tukivat lahjoitukset, joiden avulla saatiin pidettyä budjetti hyvin pienenä. Onnistumisesta kertoivat myös tyytyväiset osallistujat ja runsas positiivinen palaute sekä ilmapiiri paikan päällä.
Päivä keräsi lähes 200 osallistujaa ja heidän osallistumismaksuillaan saatiin kerättyä Vihdin Mielenterveysseuralle 1365 euroa. Tapahtumamarkkinointi ja Facebook-tapahtuma tavoittivat hyvin paikallisia ja päivästä kirjoitettiin positiivisesti paikallislehdissä niin ennen tapahtumaa kuin sen jälkeenkin. Tämä kertoo onnistumisesta tunnettavuuden ja positiivisen imagon luomisessa.
Palautetta kerättiin palautelomakkeilla, joista saatiin tukea paikan päällä nähtyihin havaintoihin sekä todettuihin asioihin. Osallistujat viihtyivät ja toivoivat lisää vastaavaa ohjelmaa. Kokonaisuudessaan Liikuntamielessä täytti kaikki odotukset ja sille asetetut tavoitteet. Kehitysehdotukset koskevat pitkälti tapahtuman jatkuvuutta ja kehittämistä, jota tulee tehdä, mikäli osallistujamäärää halutaan jatkossa kasvattaa nykyisestä. Tälle osallistujamäärälle kehitettävänä kohteena nähtiin ainoastaan ilmoittautumiskanavan selkeyttämisen.
”Liikuntamielessä”-tilaisuus tukee Ilona Liikunta Oy:n omaa arvomaailmaa ja siitä aiotaan suuren positiivisen palautteen ja onnistumisen vuoksi tehdä jokavuotinen tapahtuma.
”Liikuntamielessä” -opinnäytetyötapahtuman tarkoitus oli korostaa liikunnan tärkeyttä mielenterveyden ongelmien ennaltaehkäisyssä ja kerätä lipputuottojen avulla rahallinen lahjoitus Vihdin Mielenterveysseuralle Ry:lle. Tapahtuman tavoitteena oli saada näkyvyyttä, luoda positiivista imagoa ja sen myötä syventää nykyisiä ja hankkia uusia asiakassuhteita Ilona Liikunnalle. Päivä koostui kahdeksasta ryhmäliikuntatunnista, kahdesta luennosta ja messualueesta.
Suunnitteluvaihe aloitettiin noin puolivuotta aiemmin ja toteutusvaihe tapahtumamarkkinoinnilla noin kolme kuukautta ennen tapahtumaa. Päivä oli hyvin suunniteltu ja toteutettu, huomioiden tarvittavat lait ja luvat. Hyväntekeväisyystapahtuman onnistumista tukivat lahjoitukset, joiden avulla saatiin pidettyä budjetti hyvin pienenä. Onnistumisesta kertoivat myös tyytyväiset osallistujat ja runsas positiivinen palaute sekä ilmapiiri paikan päällä.
Päivä keräsi lähes 200 osallistujaa ja heidän osallistumismaksuillaan saatiin kerättyä Vihdin Mielenterveysseuralle 1365 euroa. Tapahtumamarkkinointi ja Facebook-tapahtuma tavoittivat hyvin paikallisia ja päivästä kirjoitettiin positiivisesti paikallislehdissä niin ennen tapahtumaa kuin sen jälkeenkin. Tämä kertoo onnistumisesta tunnettavuuden ja positiivisen imagon luomisessa.
Palautetta kerättiin palautelomakkeilla, joista saatiin tukea paikan päällä nähtyihin havaintoihin sekä todettuihin asioihin. Osallistujat viihtyivät ja toivoivat lisää vastaavaa ohjelmaa. Kokonaisuudessaan Liikuntamielessä täytti kaikki odotukset ja sille asetetut tavoitteet. Kehitysehdotukset koskevat pitkälti tapahtuman jatkuvuutta ja kehittämistä, jota tulee tehdä, mikäli osallistujamäärää halutaan jatkossa kasvattaa nykyisestä. Tälle osallistujamäärälle kehitettävänä kohteena nähtiin ainoastaan ilmoittautumiskanavan selkeyttämisen.
”Liikuntamielessä”-tilaisuus tukee Ilona Liikunta Oy:n omaa arvomaailmaa ja siitä aiotaan suuren positiivisen palautteen ja onnistumisen vuoksi tehdä jokavuotinen tapahtuma.