Lapselle aktiivisempaa varhaiskasvatusta: Katsaus lapsen fyysiseen aktiivisuuteen varhaiskasvatuksessa ja sen mahdollistamiseen
Kolari, Karoliina; Mäkelä, Ida (2019)
Kolari, Karoliina
Mäkelä, Ida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016328
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on teoreettinen tarkastelu. Tavoitteena oli luoda ajankohtainen ja laadukas katsaus varhaiskasvatuksen fyysisestä aktiivisuudesta ja liikunnasta painottuen varhaiskasvattajan rooliin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli vaikuttaa varhaiskasvattajien asenteisiin ja mielikuviin sekä tätä kautta lisätä lapsen fyysistä aktiivisuutta päiväkodin arjessa.
Varhaiskasvatuksen päivittäisissä toiminnoissa lapsi on keskimäärin fyysisesti aktiivinen noin tunnin. Tutkimuksen mukaan lasten päiväkotipäivässä reipasta fyysistä aktiivisuutta on noin 48 minuuttia. Varhaiskasvatuksen liikuntasuositusten mukaan lapsen tulisi olla fyysisesti aktiivinen vähintään kolme tuntia päivässä. Lapsen fyysisen aktiivisuuden tulisi sisältää kuormittavuudeltaan monipuolista liikkumista ulkona ja sisällä. Fyysinen aktiivisuus tukee lapsen kasvua ja kehitystä kokonaisvaltaisesti.
Päiväkotipäivien fyysistä aktiivisuutta voi lisätä esimerkiksi siirtymätilanteiden ja tuokioiden toiminnallistamisella sekä toimintaympäristöä muokkaamalla. Lisäksi varhaiskasvattajien tulisi aika ajoin tarkistaa omia toimintatapoja, jotka vaikuttavat passiivisella tavalla lapsen fyysiseen aktiivisuuteen. Varhaiskasvattajien tulisi suunnitella tuokiot tavoite edellä, jolloin tavoite ohjaisi sisällön valintaa, aikataulua, ohjaustyyliä ja palautteen antoa. Leikkiä tulisi hyödyntää, koska lapset oppivat leikkimällä, liikkumalla ja tutkimalla.
Opinnäytetyössä käytettiin kattavasti eri lähdemateriaaleja. Opinnäytetyön keskeisin lähde oli opetushallituksen (2018) julkaisema varhaiskasvatussuunnitelma ja opetus- ja kulttuuriministeriön (2016) tekemä varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset. Lisäksi käytettiin Arja Sääkslahden teosta (liikunta varhaiskasvatuksessa 2018) ja artikkeleita lapsen fyysisestä aktiivisuudesta ja varhaiskasvattajan roolista.
Varhaiskasvatuksen päivittäisissä toiminnoissa lapsi on keskimäärin fyysisesti aktiivinen noin tunnin. Tutkimuksen mukaan lasten päiväkotipäivässä reipasta fyysistä aktiivisuutta on noin 48 minuuttia. Varhaiskasvatuksen liikuntasuositusten mukaan lapsen tulisi olla fyysisesti aktiivinen vähintään kolme tuntia päivässä. Lapsen fyysisen aktiivisuuden tulisi sisältää kuormittavuudeltaan monipuolista liikkumista ulkona ja sisällä. Fyysinen aktiivisuus tukee lapsen kasvua ja kehitystä kokonaisvaltaisesti.
Päiväkotipäivien fyysistä aktiivisuutta voi lisätä esimerkiksi siirtymätilanteiden ja tuokioiden toiminnallistamisella sekä toimintaympäristöä muokkaamalla. Lisäksi varhaiskasvattajien tulisi aika ajoin tarkistaa omia toimintatapoja, jotka vaikuttavat passiivisella tavalla lapsen fyysiseen aktiivisuuteen. Varhaiskasvattajien tulisi suunnitella tuokiot tavoite edellä, jolloin tavoite ohjaisi sisällön valintaa, aikataulua, ohjaustyyliä ja palautteen antoa. Leikkiä tulisi hyödyntää, koska lapset oppivat leikkimällä, liikkumalla ja tutkimalla.
Opinnäytetyössä käytettiin kattavasti eri lähdemateriaaleja. Opinnäytetyön keskeisin lähde oli opetushallituksen (2018) julkaisema varhaiskasvatussuunnitelma ja opetus- ja kulttuuriministeriön (2016) tekemä varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset. Lisäksi käytettiin Arja Sääkslahden teosta (liikunta varhaiskasvatuksessa 2018) ja artikkeleita lapsen fyysisestä aktiivisuudesta ja varhaiskasvattajan roolista.