Kaikki yhdessä jäälle : luistelutunteja sovellettuna inkluusion näkökulmasta
Koskenranta, Katja; Louhi, Essi (2010)
Koskenranta, Katja
Louhi, Essi
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814743
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on sovellettu valmiita luistelu- ja oheisharjoittelutunteja sellaisille ryhmille, joissa on mukana erityistukea tarvitsevia lapsia. Sovellukset on tehty Suomen Taitoluisteluliitolle aiemman kerhopakettimateriaalin tueksi ja ne julkaistaan internetissä osana varsinaista kerhopakettimateriaalia.
Alkuperäinen kerhopakettimateriaali sisältää kymmenen luistelutuntia ja viisi oheisharjoittelutuntia. Se on suunnattu alakouluikäisten lasten opettajille ja ohjaajille. Materiaalin avulla kannustetaan opettajia ja ohjaajia pitämään mielekkäitä ja innostavia luistelutunteja lapsille. Kerhopaketin sovelluksissa keskitytään pääasiassa liikunta- ja näkövammaisiin henkilöihin, mutta sovelluksia löytyy myös kuulo- ja kehitysvammaisille sekä autistisille ja motorisesti kömpelöille lapsille.
Tuntisuunnitelmien sovellukset on tehty inkluusion näkökulmasta. Inkluusio tarkoittaa vapaasti suomennettuna mukaan kuulumista. Siinä toiminta suunnitellaan aina osallistujalähtöisesti, ja erilaisuus on lähtökohta. Jos toiminta suunnitellaan oikein, on se kaikille haastavaa ja mielekästä. Tällöin kaikenlaiset lapset pystyvät osallistumaan toimintaan yhtäläisesti vammoista huolimatta.
Työssä perehdytään inkluusioon ja sen tilaan Suomessa ja maailmalla. Erilaiset vammaryhmät ja niiden huomioiminen liikunnassa, erityisesti luistelun näkökulmasta, on keskeinen osa työtä. Näiden tietojen pohjalta on luotu tuntisuunnitelmasovellukset ja niihin liittyvät yleisohjeet. Palautteen pohjalta voidaan todeta, että valmistunut materiaali on hyvin tarpeellinen ja onnistunut kokonaisuus, josta tulevaisuudessa on hyötyä sekä koulu- että harrastuspuolella.
Alkuperäinen kerhopakettimateriaali sisältää kymmenen luistelutuntia ja viisi oheisharjoittelutuntia. Se on suunnattu alakouluikäisten lasten opettajille ja ohjaajille. Materiaalin avulla kannustetaan opettajia ja ohjaajia pitämään mielekkäitä ja innostavia luistelutunteja lapsille. Kerhopaketin sovelluksissa keskitytään pääasiassa liikunta- ja näkövammaisiin henkilöihin, mutta sovelluksia löytyy myös kuulo- ja kehitysvammaisille sekä autistisille ja motorisesti kömpelöille lapsille.
Tuntisuunnitelmien sovellukset on tehty inkluusion näkökulmasta. Inkluusio tarkoittaa vapaasti suomennettuna mukaan kuulumista. Siinä toiminta suunnitellaan aina osallistujalähtöisesti, ja erilaisuus on lähtökohta. Jos toiminta suunnitellaan oikein, on se kaikille haastavaa ja mielekästä. Tällöin kaikenlaiset lapset pystyvät osallistumaan toimintaan yhtäläisesti vammoista huolimatta.
Työssä perehdytään inkluusioon ja sen tilaan Suomessa ja maailmalla. Erilaiset vammaryhmät ja niiden huomioiminen liikunnassa, erityisesti luistelun näkökulmasta, on keskeinen osa työtä. Näiden tietojen pohjalta on luotu tuntisuunnitelmasovellukset ja niihin liittyvät yleisohjeet. Palautteen pohjalta voidaan todeta, että valmistunut materiaali on hyvin tarpeellinen ja onnistunut kokonaisuus, josta tulevaisuudessa on hyötyä sekä koulu- että harrastuspuolella.