Ekstranetin hyödyntäminen myynninedistämisessä
Meronen, Susanna (2010)
Meronen, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214925
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajayritys KPSS Finland Oy halusi saada hiustuotebrändien Goldwellin ja KMS Californian markkinointimateriaaleille sähköisen tuotekatalogin myyntiedustajien käyttöön. Ongelmana oli yrityksen asiakkaiden eli parturi-kampaamoiden epätietoisuus valikoimissa olevista markkinointimateriaaleista. Edustajille haluttiin verkkoon ekstranetpalvelu, josta voisi esitellä asiakkaille markkinointimateriaaleja.
Projektin alussa oli puhetta intranetistä, mutta palveluntarjoajaehdokkaan kanssa käydyn keskustelun myötä selkeni, että tilanteeseen sopisi paremmin ekstranetpalvelu. Varsinaisen sivuston toteutti palveluntarjoaja. Kaksi yritystä esitti tarjouksen, Pronetko Networks Oy sekä Darwin Marketing Oy, joka on yhteistyössä Nemein Oy:n kanssa toteuttanut Goldwellin julkisen sivuston. Darwin sai työn, koska heillä oli grafiikka valmiina ja näin myös tarjous oli huomattavasti alhaisempi.
Edustajilta, jotka ovat verkkotyökalun varsinaiset käyttäjät, tiedusteltiin toiveita ja mielipiteitä verkkopalveluun liittyen. He kokivat palvelun tarpeelliseksi, mutta toivoivat sen olevan mahdollisimman yksinkertainen ja selkeä. Kun tavoitteet olivat selvät, käytiin puhelinneuvottelu palveluntarjoajan kanssa. Oleellinen tehtävä oli kartoittaa markkinointimateriaalit ja hankkia niistä kuvia tai tarvittaessa kuvata itse. Kun markkinointimateriaaleista oli kuvat, ne vietiin ekstranetpalveluun selkeiden kansioiden alle. Markkinointimateriaalien lisäksi ekstranetpalveluun vietiin kuvia kampanjoista, kylkiäisistä, vaatteista sekä tuotenäytteistä.
Markkinointimateriaalipankista on hyötyä niin edustajille, asiakkaille kuin yrityksellekin. Edustajat ovat kentällä tietoisia tarjolla olevista markkinointimateriaaleista ja osaavat tarjota näitä eteenpäin asiakkaille. Asiakkaat hyötyvät kampaamoissa esillä olevista markkinointimateriaaleista, sillä ne edistävät tuote- ja palvelumyyntiä. Yritys hyötyy saamalla lisää näkyvyyttä kampaamoissa. Kun asiakkaiden tuote- ja palvelumyynti paranee, myös tukkuyrityksen myynnit nousevat.
Projektin alussa oli puhetta intranetistä, mutta palveluntarjoajaehdokkaan kanssa käydyn keskustelun myötä selkeni, että tilanteeseen sopisi paremmin ekstranetpalvelu. Varsinaisen sivuston toteutti palveluntarjoaja. Kaksi yritystä esitti tarjouksen, Pronetko Networks Oy sekä Darwin Marketing Oy, joka on yhteistyössä Nemein Oy:n kanssa toteuttanut Goldwellin julkisen sivuston. Darwin sai työn, koska heillä oli grafiikka valmiina ja näin myös tarjous oli huomattavasti alhaisempi.
Edustajilta, jotka ovat verkkotyökalun varsinaiset käyttäjät, tiedusteltiin toiveita ja mielipiteitä verkkopalveluun liittyen. He kokivat palvelun tarpeelliseksi, mutta toivoivat sen olevan mahdollisimman yksinkertainen ja selkeä. Kun tavoitteet olivat selvät, käytiin puhelinneuvottelu palveluntarjoajan kanssa. Oleellinen tehtävä oli kartoittaa markkinointimateriaalit ja hankkia niistä kuvia tai tarvittaessa kuvata itse. Kun markkinointimateriaaleista oli kuvat, ne vietiin ekstranetpalveluun selkeiden kansioiden alle. Markkinointimateriaalien lisäksi ekstranetpalveluun vietiin kuvia kampanjoista, kylkiäisistä, vaatteista sekä tuotenäytteistä.
Markkinointimateriaalipankista on hyötyä niin edustajille, asiakkaille kuin yrityksellekin. Edustajat ovat kentällä tietoisia tarjolla olevista markkinointimateriaaleista ja osaavat tarjota näitä eteenpäin asiakkaille. Asiakkaat hyötyvät kampaamoissa esillä olevista markkinointimateriaaleista, sillä ne edistävät tuote- ja palvelumyyntiä. Yritys hyötyy saamalla lisää näkyvyyttä kampaamoissa. Kun asiakkaiden tuote- ja palvelumyynti paranee, myös tukkuyrityksen myynnit nousevat.