Pääkaupunkiseudulla asuvien naisten tuoksutottumuksia
Lehtonen, Susanna (2010)
Lehtonen, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914751
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on pohtia tuoksuja ja niiden merkitystä. Työn alussa käy-dään läpi tuoksujen perusasioita. Näitä asioita ovat muun muassa tuoksujen luomisprosessiin perehtyminen, tuoksussa erotettavat eri vaiheet sekä eri tuoksukategoriat.
Tuoksujen historia on erittäin kiehtova. Ihmiset ovat käyttäneet tuoksuja jo vuosituhansia. Alkujaan tuoksuja käytettiin uskonnollisissa rituaaleissa, mutta vähiten niistä muodostui osa hygieniaa ja kauneusrutiineja. Tästä syystä tuoksujen historian eri vaiheet ovat osana tätä opinnäytetyötä.
Aistit voivat ohjata käyttäytymistä. Haistamalla asioita voidaan erottaa esimerkiksi syömäkel-poinen ravinto syömäkelvottomasta. Aisteilla ja hajuaistilla on merkittävä rooli myös markki-noinnissa.
Tuoksutrendit saavat vaikutteita samoista asioista kuin vaatemuoti. Taiteet, musiikki ja talo-ustilanne ovat joitakin niistä asioita, jotka vaikuttavat tuoksutrendeihin. Trendien lisäksi työssä esitellään esimerkkejä vuoden 2010 trendeistä ja pohditaan mahdollisia tulevaisuuden tuoksutrendejä.
Aistien hyväksikäyttö voi tarjota markkinoijille erinomaisen etulyöntiaseman. Aisten käyttöä markkinoinnissa käydään läpi 5-D- mallia käsittelevässä kappaleessa. Osana tätä opinnäyte-työtä on käyty läpi myös markkinoinnin avainasioita ja yleisimpiä haasteita. Markkinointiosuu-teen kuuluu myös myynninedistäminen ja tuoksumyynnin lisäämisen mahdollisuudet.
Teoriaosuuden opinnäytetyössä on toteutettu kyselytutkimus, jossa on tutkittu suomalaisten, pääkaupunkiseudulla asuvien naisten tuoksutottumuksia. Kyselytutkimus toteutettiin käyttä-mällä kyselylomakkeita. Tarkka kyselyn analyysi ja tulokset esitellään johtopäätöksissä.
Tuoksujen historia on erittäin kiehtova. Ihmiset ovat käyttäneet tuoksuja jo vuosituhansia. Alkujaan tuoksuja käytettiin uskonnollisissa rituaaleissa, mutta vähiten niistä muodostui osa hygieniaa ja kauneusrutiineja. Tästä syystä tuoksujen historian eri vaiheet ovat osana tätä opinnäytetyötä.
Aistit voivat ohjata käyttäytymistä. Haistamalla asioita voidaan erottaa esimerkiksi syömäkel-poinen ravinto syömäkelvottomasta. Aisteilla ja hajuaistilla on merkittävä rooli myös markki-noinnissa.
Tuoksutrendit saavat vaikutteita samoista asioista kuin vaatemuoti. Taiteet, musiikki ja talo-ustilanne ovat joitakin niistä asioita, jotka vaikuttavat tuoksutrendeihin. Trendien lisäksi työssä esitellään esimerkkejä vuoden 2010 trendeistä ja pohditaan mahdollisia tulevaisuuden tuoksutrendejä.
Aistien hyväksikäyttö voi tarjota markkinoijille erinomaisen etulyöntiaseman. Aisten käyttöä markkinoinnissa käydään läpi 5-D- mallia käsittelevässä kappaleessa. Osana tätä opinnäyte-työtä on käyty läpi myös markkinoinnin avainasioita ja yleisimpiä haasteita. Markkinointiosuu-teen kuuluu myös myynninedistäminen ja tuoksumyynnin lisäämisen mahdollisuudet.
Teoriaosuuden opinnäytetyössä on toteutettu kyselytutkimus, jossa on tutkittu suomalaisten, pääkaupunkiseudulla asuvien naisten tuoksutottumuksia. Kyselytutkimus toteutettiin käyttä-mällä kyselylomakkeita. Tarkka kyselyn analyysi ja tulokset esitellään johtopäätöksissä.