Tuotantolinjan suunnittelu ja toteutus 3D-animaatiossa
Korhonen, Antti; Saastamoinen, Mirko (2010)
Korhonen, Antti
Saastamoinen, Mirko
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614532
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään tuotantolinjan suunnittelua ja toteutusta 3D-animaatiotuotannossa. Päätyövälineenämme oli Autodesk Maya 2010 3D-mallinnusohjelma.
Tuotantolinjalla määritellään 3D-animaation tuotantoon liittyvät vaiheet ja aikataulut. Tuotantolinja on erittäin tärkeä useiden samassa projektissa työskentelevien henkilöiden koordinoinnissa – isoissa animaatiotuotannoissa jopa välttämätön. Työssämme tarkastelemme tuotantolinjaa lähinnä parityöskentelyn kannalta.
Määrittelemme tuotantolinjamme ja tarkastelemme kesken jääneen 3D-animaation parissa tehtyä työtä osana tuotantolinjaa. Käymme läpi tuotannossamme läpikäymiämme vaiheita ja käsittelemme niiden toteutusta ja niihin liittyneitä ongelmia. Emme käsittele tuotantolinjan vaiheita, joita emme ehtineet toteuttaa aikarajoitteiden takia.
Alkuperäisenä tavoitteenamme oli lopputuloksena lyhyt 3D-animaatio, mutta tämä osoittautui liian isoksi työmääräksi alkutasomme ja käytettävissä olevan ajan huomioon ottaen. Opimme kuitenkin paljon enemmän oikeissa animaatiotuotannoissa toimimisesta kuin koulumme opetuksen kautta ja jatkamme projektia omalla ajallamme.
Tuotantolinjalla määritellään 3D-animaation tuotantoon liittyvät vaiheet ja aikataulut. Tuotantolinja on erittäin tärkeä useiden samassa projektissa työskentelevien henkilöiden koordinoinnissa – isoissa animaatiotuotannoissa jopa välttämätön. Työssämme tarkastelemme tuotantolinjaa lähinnä parityöskentelyn kannalta.
Määrittelemme tuotantolinjamme ja tarkastelemme kesken jääneen 3D-animaation parissa tehtyä työtä osana tuotantolinjaa. Käymme läpi tuotannossamme läpikäymiämme vaiheita ja käsittelemme niiden toteutusta ja niihin liittyneitä ongelmia. Emme käsittele tuotantolinjan vaiheita, joita emme ehtineet toteuttaa aikarajoitteiden takia.
Alkuperäisenä tavoitteenamme oli lopputuloksena lyhyt 3D-animaatio, mutta tämä osoittautui liian isoksi työmääräksi alkutasomme ja käytettävissä olevan ajan huomioon ottaen. Opimme kuitenkin paljon enemmän oikeissa animaatiotuotannoissa toimimisesta kuin koulumme opetuksen kautta ja jatkamme projektia omalla ajallamme.