Opiskelijana tutkintavankilassa. : Selvitys itsenäisesti opiskelevista tutkintavangeista Vantaan vankilassa.
Hämäläinen, Antti (2010)
Hämäläinen, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514488
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee itsenäisesti opiskelevia tutkintavankeja Vantaan vankilassa. Tutkielmani käsittelee oppimista ja vankilan oppimisolosuhteita. Opinnäytetyöni tarkoituksena on auttaa lukijaa ymmärtämään, millaista
itsenäinen opiskelu tutkintavankilassa on. Selvitän mitä haasteita opiskeluun liittyy ja mitä yhteisiä tekijöitä opiskelijoiden kesken on havaittavissa. Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä käytän elinikäisen oppimisen
(lifelong learning) sekä erilaisen oppijan teorioita.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkielma, jonka aineisto on kerätty teemahaastattelun menetelmää käyttäen. Tutkielman aineisto on kerätty haastattelemalla henkilökuntaa (3) ja vankeja (6). Opinnäytetyöni tavoitteena on vastata siihen, millaiseksi vangit kokevat opiskelun tutkintavankilassa ja mitä haasteita siihen liittyy. Lisäksi opinnäytetyöni kertoo, millaista vaikutusta vangin koulutustaustalla on opiskelun aloittamiseen ja mitä yhteisiä tekijöitä tutkintavankilassa opiskelevien kesken on havaittavissa.
Tutkintavankeudelle on tyypillistä nopeat muutokset suuntaan jos toiseenkin. Voi olla, että tutkintavanki vapautuu tai muuttuu vankeusvangiksi varsin nopeasti. Toisaalta tutkintavankeus voi venyä helposti yli kuuden kuukauden mittaiseksi. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan päätellä, että koulutustaustan vaikutus opiskelun aloittamiseen on huomattava. Tutkintavankeuden pituuden
ennalta arvaamattomuus on merkittävä este opiskelun aloittamisen tai jatkamisen suhteen.
Voidaan todeta, että tutkintavankeus vaikutti opiskeleviin vankeihin siten, että he halusivat saada yhteisten vankilarutiinien rinnalle omaehtoisia toimintamalleja. Tämän lisäksi he halusivat testata pitkäjännitteisyyttään ja huolehtia tutkintavankeuden aikana mielenterveydestään. Yhteisiä tekijöitä tutkintavankilassa itsenäisesti opiskelevilla olivat motivaatio ja itsesäätelyn hallinta. Turvallisuuden ja kuntoutuksen välinen ristiriita on läsnä päivittäisessä vankeinhoitotyössä, mutta se ei saisi vaikuttaa itsenäisesti opiskelevien tutkintavankien opintomahdollisuuksiin.
itsenäinen opiskelu tutkintavankilassa on. Selvitän mitä haasteita opiskeluun liittyy ja mitä yhteisiä tekijöitä opiskelijoiden kesken on havaittavissa. Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä käytän elinikäisen oppimisen
(lifelong learning) sekä erilaisen oppijan teorioita.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkielma, jonka aineisto on kerätty teemahaastattelun menetelmää käyttäen. Tutkielman aineisto on kerätty haastattelemalla henkilökuntaa (3) ja vankeja (6). Opinnäytetyöni tavoitteena on vastata siihen, millaiseksi vangit kokevat opiskelun tutkintavankilassa ja mitä haasteita siihen liittyy. Lisäksi opinnäytetyöni kertoo, millaista vaikutusta vangin koulutustaustalla on opiskelun aloittamiseen ja mitä yhteisiä tekijöitä tutkintavankilassa opiskelevien kesken on havaittavissa.
Tutkintavankeudelle on tyypillistä nopeat muutokset suuntaan jos toiseenkin. Voi olla, että tutkintavanki vapautuu tai muuttuu vankeusvangiksi varsin nopeasti. Toisaalta tutkintavankeus voi venyä helposti yli kuuden kuukauden mittaiseksi. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan päätellä, että koulutustaustan vaikutus opiskelun aloittamiseen on huomattava. Tutkintavankeuden pituuden
ennalta arvaamattomuus on merkittävä este opiskelun aloittamisen tai jatkamisen suhteen.
Voidaan todeta, että tutkintavankeus vaikutti opiskeleviin vankeihin siten, että he halusivat saada yhteisten vankilarutiinien rinnalle omaehtoisia toimintamalleja. Tämän lisäksi he halusivat testata pitkäjännitteisyyttään ja huolehtia tutkintavankeuden aikana mielenterveydestään. Yhteisiä tekijöitä tutkintavankilassa itsenäisesti opiskelevilla olivat motivaatio ja itsesäätelyn hallinta. Turvallisuuden ja kuntoutuksen välinen ristiriita on läsnä päivittäisessä vankeinhoitotyössä, mutta se ei saisi vaikuttaa itsenäisesti opiskelevien tutkintavankien opintomahdollisuuksiin.