Kouvolan Fysiotiimin markkinointiviestinnän kehittäminen
Höijer, Kirsi (2010)
Höijer, Kirsi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112114879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112114879
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli tutkia Kouvolan Fysiotiimin markkinointiviestintää yrityksen yksityisasiakkaiden näkökulmasta. Kouvolan Fysiotiimi on yksityinen fysioterapia-alan yritys Kouvolassa, joka on aloittanut toimintansa vuonna 2008. Yrityksen palveluita ovat kokonaisvaltaiset fysioterapiapalvelut. Yrityksessä työskentelee tällä hetkellä neljä fysioterapeuttia ammatinharjoittajina.
Tutkimusongelma on, mitä mieltä Kouvolan Fysiotiimin yksityisasiakkaat ovat sen markkinointiviestinnästä ja mikä on yrityksen nykyisen markkinointiviestinnän tila.
Tavoitteena oli etsiä kehittämisehdotuksia yrityksen asiakkaille suunnatun asiakas-kyselyn avulla.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkastellaan viestinnän ja palvelun käsitteitä. Teoriaosassa esitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia. Markkinointiviestinnän eri osa-alueista käydään läpi henkilökohtainen myynti ja asiakaspalvelu, mainonta, myynninedistäminen ja tiedottaminen sekä verkko- ja mobiiliviestintä.
Tutkimuksen empiirinen osa tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Toteutin tutki-mukseen liittyvän asiakaskyselyn keväällä 2010. Tutkimuksesta saadut tulokset analysoin SPSS-ohjelmalla. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana.
Kyselyssä ilmenneiden tutkimustulosten mukaan Kouvolan Fysiotiimin markkinointi-viestinnän tärkeimmiksi keinoiksi asiakkaat valitsivat sanomalehtimainonnan ja yrityksen kotisivut. Asiakkaat ovat myös halukkaita saamaan yrityksen erilaisia esitteitä ja tiedotteita postitse.
Tutkimusongelma on, mitä mieltä Kouvolan Fysiotiimin yksityisasiakkaat ovat sen markkinointiviestinnästä ja mikä on yrityksen nykyisen markkinointiviestinnän tila.
Tavoitteena oli etsiä kehittämisehdotuksia yrityksen asiakkaille suunnatun asiakas-kyselyn avulla.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkastellaan viestinnän ja palvelun käsitteitä. Teoriaosassa esitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia. Markkinointiviestinnän eri osa-alueista käydään läpi henkilökohtainen myynti ja asiakaspalvelu, mainonta, myynninedistäminen ja tiedottaminen sekä verkko- ja mobiiliviestintä.
Tutkimuksen empiirinen osa tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Toteutin tutki-mukseen liittyvän asiakaskyselyn keväällä 2010. Tutkimuksesta saadut tulokset analysoin SPSS-ohjelmalla. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana.
Kyselyssä ilmenneiden tutkimustulosten mukaan Kouvolan Fysiotiimin markkinointi-viestinnän tärkeimmiksi keinoiksi asiakkaat valitsivat sanomalehtimainonnan ja yrityksen kotisivut. Asiakkaat ovat myös halukkaita saamaan yrityksen erilaisia esitteitä ja tiedotteita postitse.