Kunnon Kate -hankkeen hyödyllisyys asiakkaiden arvioimana
Karttunen, Salla; Laine, Nona (2010)
Karttunen, Salla
Laine, Nona
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315111
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli Kunnon Kate -hankkeesta saatavan hyödyn arviointi hankkeeseen osallistuneiden asiakkaiden näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, olivatko hankkeeseen osallistuneet asiakkaat saaneet omasta mielestään riittävästi ohjausta ja tietoa työhyvinvointia edistävästä liikunnasta ja ravitsemuksesta sekä henkisen hyvinvoinnin merkityksestä työhyvinvoinnille hankkeeseen osallistumisen aikana. Haluttiin myös tietää oliko saatu tieto ja ohjaus ollut asiakkaiden mielestä riittävän yksilöllistä ja helposti omaksuttavaa sekä miten asiakkaat arvioivat heidän työhyvinvointinsa muuttuneen hankkeen aikana ja mitä muuta hyö-tyä hankkeesta oli ollut asiakkaille.
Tutkimus toteutettiin määrällisillä tutkimusmenetelmillä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla sähköisesti. Kyselylomake lähetettiin 109 vuonna 2009 Kunnon Kate -hankkeeseen osallistuneelle asiakkaalle. Kyselyyn vastasi 22 henkilöä eli noin 20%. Alhaisen vastausprosentin takia tutkimuksen tulokset on esitetty kuvaillen.
Tutkimus osoitti, että suurin osa vastanneista arvioi tiedon saannin ja ohjauksen työhyvinvointia edistävästä liikunnasta riittäväksi. Pienempi osa vastaajista arvioi työhyvinvointia edistävästä ravitsemuksesta saadun tiedon ja ohjauksen olleen riittävää. Keskimäärin alle puolet asiakkaista arvioivat saaneensa riittävästi tietoa ja ohjausta henkisen hyvinvoinnin merkityksestä työhyvinvointiin. Kaikenkaikkiaan asiakkaat arvioivat ettei saatu tieto ja ohjaus ollut riittävän yksilöllistä. Työhyvinvointia edistäviä muutoksia näillä osa-alueilla oli tapahtunut melko vähän. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että Kunnon Kate -hankkeessa liikunnan osuus korostui ja vähimmälle huomiolle jäi henkinen hyvinvointi. Asiakkaat kokivat, että Kunnon Kate -hanke auttoi heitä verkostoitumisessa.
Tutkimus toteutettiin määrällisillä tutkimusmenetelmillä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla sähköisesti. Kyselylomake lähetettiin 109 vuonna 2009 Kunnon Kate -hankkeeseen osallistuneelle asiakkaalle. Kyselyyn vastasi 22 henkilöä eli noin 20%. Alhaisen vastausprosentin takia tutkimuksen tulokset on esitetty kuvaillen.
Tutkimus osoitti, että suurin osa vastanneista arvioi tiedon saannin ja ohjauksen työhyvinvointia edistävästä liikunnasta riittäväksi. Pienempi osa vastaajista arvioi työhyvinvointia edistävästä ravitsemuksesta saadun tiedon ja ohjauksen olleen riittävää. Keskimäärin alle puolet asiakkaista arvioivat saaneensa riittävästi tietoa ja ohjausta henkisen hyvinvoinnin merkityksestä työhyvinvointiin. Kaikenkaikkiaan asiakkaat arvioivat ettei saatu tieto ja ohjaus ollut riittävän yksilöllistä. Työhyvinvointia edistäviä muutoksia näillä osa-alueilla oli tapahtunut melko vähän. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että Kunnon Kate -hankkeessa liikunnan osuus korostui ja vähimmälle huomiolle jäi henkinen hyvinvointi. Asiakkaat kokivat, että Kunnon Kate -hanke auttoi heitä verkostoitumisessa.