dc.contributor.author | Suzuki, Masamichi | |
dc.contributor.author | Oksanen, Tuomas | |
dc.date.accessioned | 2010-11-24T09:07:27Z | |
dc.date.available | 2010-11-24T09:07:27Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2010112315216 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/21842 | |
dc.description.abstract | Nuorten selkävaivojen sekä ryhtivirheiden yleistymistä voidaan osittain selittää lisääntyneellä istumisella. Nuoret istuvat koulussa useita tunteja päivässä ja useimmilla koulunkäynti jatkuu yli 12 vuotta. Tietokoneen ääressä työskentelyyn liittyvät huonot työskentelyasennot, jotka aiheuttavat staattista lihasjännitystä ja lisäävät näin niska-hartia- ja alaselkävaivoja. Lisääntyneen istumisen ja staattisen päätetyöskentelyn aiheuttamat niska-, hartia- ja alaselkävaivat voivat tulevaisuudessa olla yhä merkitsevämpi kansanterveydellinen ongelma.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Terve Elämä! - hankkeessa dynaamisen istumisen vaikutusta koululaisten vartalon asentoon ja keskivartalon hallintaan sekä mahdollisesti epäspesifisiin alaselkäkipuihin. Tutkimuksen kautta pyrittiin vaikuttamaan yläkoululaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Tämän opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli keskivartalon hallintaan liittyvät fysioterapeuttiset määritelmät ja käsitteet. Tärkeänä teoreettisena taustana oli lisäksi dynaamiseen istumiseen, selkärangan asentoon ja epäspesifiseen alaselkäkipuun liittyvät teoreettiset määritelmät.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 30 oppilasta, jotka olivat iältään 14–15-vuotiaita. Tutkimusryhmässä oli kymmenen poikaa ja viisi tyttöä. Kontrolliryhmässä oli kahdeksan poikaa ja seitsemän tyttöä. Tutkimuksessa tutkimusryhmällä oli käytössään terapiapallot, joilla he istuivat yhden oppitunnin (45 minuuttia) ajan päivässä viitenä päivänä viikossa vaihtaen terapiapallon yhden oppitunnin (45 minuuttia) istumisen jälkeen tavalliseen tuoliin. Kontrolliryhmä istui tavallisilla koulussa käytössä olevilla tuoleilla koko päivän ajan. Tutkimuksen kesto oli 9 viikkoa. Tutkimuksessa toteutettiin alku- ja loppukyselyt, joihin oppilaat vastasivat täyttämällä strukturoidut kyselylomakkeet. Tutkimuksessa käytettiin kahta eri mittaria. SpinalMouse®:illa mitattiin koehenkilöiden selkärangan asentoa ja vartalon taipuisuutta sagitaalitasolla. Stabilizer:illa mitattiin vartaloa stabilisoivien lihasten aktivaatiota, kestävyyttä sekä voimaa.
Parametrittomien analyysimenetelmien perusteella ei ryhmien välillä tapahtunut merkittäviä muutoksia dynaamisen istumisen kautta. Corrected Effectsize (EScorr) -laskukaavan mukaan dynaamisella istumisella oli todennäköisesti positiivista vaikuttavuutta tutkimusryhmäläisten terveydentilan sekä niska- ja alaselkävaivojen muutoksiin. Lisäksi dynaamisella istumisella oli mahdollisesti positiivista vaikuttavuutta tutkimusryhmäläisten rinta- ja lannerangan asennon sekä keskivartalon hallinnan muutoksiin. Tutkimusryhmässä dynaaminen istuminen aiheutti mahdollisesti vartalon lisääntynyttä liikettä, vartalolihasten sekä proprioseptiikan aktiviteetin lisääntymistä. Dynaamisen istumisen perusteella tutkimusryhmäläiset pystyivät todennäköisesti kohentamaan proprioseptiikan herkkyyttä ja parantamaan niveliä stabilisoivien lihasten rekrytointikykyä. Tämä johti mahdollisesti tutkimusryhmäläisten vartalon asennon hallinnan muutoksiin. Tulevaisuudessa tarvitaan kuitenkin lisätutkimuksia, jotta voidaan selvittää dynaamisen istumisen tarkkaa vaikutusmekanismia vartalon asentoon ja keskivartalon hallintaan sekä koululaisten alaselkäkipuihin.
Asiasanat: keskivartalon hallinta, dynaaminen istuminen, vartalon asento, epäspesifinen alaselkäkipu, fysioterapia | fi |
dc.description.abstract | Increasingly more common back pain and posture disorders in schoolchildren result partially from prolonged sitting. Schoolchildren sit daily for several hours in school, most of them over a period of 12 years. A computer- related adverse sitting posture increases static muscle tenseness and causes neck and shoulder and lower back pain. In the future neck and shoulder and lower back pain resulting from prolonged sitting and static computer-related working may be an increasing problem in public health.
The purpose of the thesis was to study the influence of dynamic sitting on trunk posture, core stability and non-specific lower back pain in schoolchildren within the scope of the Terve –Elämä! (Healthy – Life!) - project. This study was aimed to influence schoolchildren’s health and well-being. The context of this study consisted of core stability – related physiotherapeutic definitions and terms. Dynamic sitting, spine posture and non-specific lower back pain were also included in the theoretical background of this study.
30 schoolchildren at the age of 14–15 years were recruited. In the research group there were 10 boys and 5 girls. In the control group there were 8 boys and 7 girls. During the 9 week intervention the schoolchildren of the research group sat on a therapeutic ball (Swiss ball) during a lesson (45 minutes) 5 days a week. After using a therapeutic ball, they continued sitting on a common chair during other lessons. At beginning and end of the experiment the schoolchildren answered a structured questionnaire about their health and physical activity and also the activities’ intensity. The spinal posture and angle of inclination of the trunk in sagittal plane ware measured with SpinalMouse®. The activity, endurance and power of the core muscles were measured with Stabilizer.
According to non-parametric analysis no differences were detected between the groups. Because of Corrected Effectsize (EScorr) formula dynamic sitting probably influenced positively on the changes in the common health status and neck and shoulder pain of the research group. In the research group dynamic sitting had also possibly a positive influence on the changing of thoracic and lumbar posture and core stability. In this research group dynamic sitting caused possibly an increased trunk motion and improved activity of the trunk musculatures and proprioception. By dynamic sitting, the research group was probably able to improve the sensitivity of the proprioception and to enhance the recruitment of the joint stabilizing muscles, which possibly led to the changing in the trunk posture control. In order to find out the influence mechanism of dynamic sitting on the trunk posture and the core stability and also on the lower back pain of schoolchildren more research is needed.
Keywords: core stability, dynamic sitting, trunk posture, non-specific low back pain, physiotherapy | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Dynaamisen istumisen vaikutus yläkoululaisten vartalon asentoon ja keskivartalon hallintaan | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/260 | |
dc.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | keskivartalon hallinta | |
dc.subject.keyword | dynaaminen istuminen | |
dc.subject.keyword | vartalon asento | |
dc.subject.keyword | epäspesifinen alaselkäkipu | |
dc.subject.keyword | fysioterapia | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Fysioterapia|sv=Fysioterapi|en=Physiotherapy| | |
dc.subject.discipline | Fysioterapian koulutusohjelma | |