Havainnoinnista systemaattista - sosiaalisen kehityksen havainnointilomakkeen kehittäminen 4-5-vuotiaiden lasten vapaan leikin havainnointiin
Tapionlinna, Elina; Torn, Meiju (2010)
Tapionlinna, Elina
Torn, Meiju
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315222
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkielma. Kehitimme vantaalaisen päiväkotiryhmän käyttöön havainnointilomakkeen, jonka avulla voi havainnoida 4-5-vuotiaan lapsen sosiaalista kehitystä vapaan leikin kautta. Opinnäytetyö sai alkunsa päiväkotiryhmän tarpeesta saada havainnoinnista toimiva työmenetelmä. Lomakkeen tarkoituksena on mahdollistaa lasten systemaattinen havainnointi. Tutkimuskysymyksissä olemme tutkineet 4-5-vuotiaan lapsen sosiaalista kehitystä sekä sitä, miten päiväkotiryhmässä vapaan leikin havainnoinnista saadaan systemaattista ja miksi se on tärkeää.
Opinnäytetyöprosessimme alkoi syksyllä 2009 ja kesti vuoden. Opinnäytetyömme aineisto koostuu päiväkotiryhmän työntekijöiden teemahaastatteluista, lasten leikkitilanteiden havainnoinnista ja videoinnista, teoriatiedosta, palautekyselystä sekä omista kokemuksistamme. Aineistoon pohjautuen kehitimme havainnointilomakkeen.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössämme toimii lapsen sosiaalinen kehitys 4-5-vuotiaana, vapaa leikki, Vygotskyn kehittämä lähikehityksen vyöhyke, varhainen puuttuminen ja havainnointi. Teoreettisen viitekehyksen avulla saimme monipuolista näkökulmaa havainnointilomakkeen kehittämiseen.
Tuloksia tarkastellessa on tärkeää muistaa, että havainnoimme yhden päiväkodin havainnointia ja sen kehittämistä, tuloksia ei voi siis yleistää. Tämän opinnäytetyöprosessin onnistumisen arvioinnin pohjana toimivat työntekijöiden palaute ja omat kokemuksemme tavoitteiden toteutumisesta. Koska opinnäytetyöprosessi lähti liikkeelle työelämän tarpeista kehittää heidän omaa työtään, on suurin painoarvo onnistumisen arvioinnissa palautekyselyllä, jonka työntekijät täyttivät prosessin päätteeksi. Onnistumista olemme arvioineet myös itsearvioinnin kautta.
Oli hienoa huomata opinnäytetyöprosessin aikana, kuinka tiimi kehitti omaa työtään meidän avullamme. He saivat meiltä tukea systemaattiseen havainnointiin. Havainnointilomakkeen avulla he pystyvät nyt toteuttamaan yhtenäistä, tasapuolista ja kokonaisvaltaista havainnointia. Systemaattisen havainnoinnin kehittäminen päiväkotiryhmässä oli hyödyllistä niin meille kuin työntekijöillekin.
Opinnäytetyö tuki ammatillista kasvuamme ja oli mielenkiintoinen projekti. Opimme paljon parityöskentelystä, lapsista, havainnoinnista, 4-5-vuotiaan lapsen sosiaalisesta kehityksestä ja ennen kaikkea työelämän kanssa tehtävästä kehittämistyöstä. Tuloksien perusteella onnistuimme tavoitteiden saavuttamisessa ja tämä oli arvokas ja ammatillisesti opettava kokemus.
Opinnäytetyöprosessimme alkoi syksyllä 2009 ja kesti vuoden. Opinnäytetyömme aineisto koostuu päiväkotiryhmän työntekijöiden teemahaastatteluista, lasten leikkitilanteiden havainnoinnista ja videoinnista, teoriatiedosta, palautekyselystä sekä omista kokemuksistamme. Aineistoon pohjautuen kehitimme havainnointilomakkeen.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössämme toimii lapsen sosiaalinen kehitys 4-5-vuotiaana, vapaa leikki, Vygotskyn kehittämä lähikehityksen vyöhyke, varhainen puuttuminen ja havainnointi. Teoreettisen viitekehyksen avulla saimme monipuolista näkökulmaa havainnointilomakkeen kehittämiseen.
Tuloksia tarkastellessa on tärkeää muistaa, että havainnoimme yhden päiväkodin havainnointia ja sen kehittämistä, tuloksia ei voi siis yleistää. Tämän opinnäytetyöprosessin onnistumisen arvioinnin pohjana toimivat työntekijöiden palaute ja omat kokemuksemme tavoitteiden toteutumisesta. Koska opinnäytetyöprosessi lähti liikkeelle työelämän tarpeista kehittää heidän omaa työtään, on suurin painoarvo onnistumisen arvioinnissa palautekyselyllä, jonka työntekijät täyttivät prosessin päätteeksi. Onnistumista olemme arvioineet myös itsearvioinnin kautta.
Oli hienoa huomata opinnäytetyöprosessin aikana, kuinka tiimi kehitti omaa työtään meidän avullamme. He saivat meiltä tukea systemaattiseen havainnointiin. Havainnointilomakkeen avulla he pystyvät nyt toteuttamaan yhtenäistä, tasapuolista ja kokonaisvaltaista havainnointia. Systemaattisen havainnoinnin kehittäminen päiväkotiryhmässä oli hyödyllistä niin meille kuin työntekijöillekin.
Opinnäytetyö tuki ammatillista kasvuamme ja oli mielenkiintoinen projekti. Opimme paljon parityöskentelystä, lapsista, havainnoinnista, 4-5-vuotiaan lapsen sosiaalisesta kehityksestä ja ennen kaikkea työelämän kanssa tehtävästä kehittämistyöstä. Tuloksien perusteella onnistuimme tavoitteiden saavuttamisessa ja tämä oli arvokas ja ammatillisesti opettava kokemus.