Nuorten mielialaan vaikuttavien tekijöiden varhainen tunnistaminen
Parkkinen, Ella; Pietikäinen, Mirka; Rönkä, Laura; Sallinen, Paula (2019)
Parkkinen, Ella
Pietikäinen, Mirka
Rönkä, Laura
Sallinen, Paula
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051910550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051910550
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata nuorten mielialaan edistävästi ja heikentävästi vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli, että koottua tietoa voidaan oppilashuollossa hyödyntää nuorten hyvinvoinnin edistämisessä. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat kahden koulun kahdeksasluokkalaiset nuoret.
Teoriaosuus koostuu nuorten hyvinvoinnin, nuorten mielenterveyden ja mielialaongelmien varhaisen tunnistamisen kuvaamisesta. Teoriatieto pohjautuu tutkimuksiin, kirjallisuuteen sekä luotettaviin internetlähteisiin. Teoriaosuus luo pohjaa opinnäytetyön tuloksille.
Aineisto kerättiin kyselyn avulla. Verkkopohjaisen kyselyn laatimisessa hyödynnettiin valtakunnallista kouluterveyskyselyä. Kysely muodostui sekä strukturoiduista että avoimista kysymyksistä. Aineisto analysoitiin määrällisesti tilastollisin menetelmin SPSS-ohjelmalla ja avoimet kysymykset laadullisesti induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tuloksena tulee ilmi, että nuoret voivat pääasiassa hyvin. Nuorten mielialaa edistävät ystävät, perhe ja harrastukset. Heikentäviä tekijöitä ovat ulkonäköpaineet, ulkopuolisuuden tunne, koulupaineet ja uniongelmat. Nuoret toivoisivat, että heidän tuodessaan esille huolensa aikuiset osaisivat tunnistaa tuen tarpeen ja puuttua asiaan varhaisessa vaiheessa.
Tämän opinnäytetyön kyselyn voisi toistaa laajemmin yläkouluikäisille nuorille. Lisäksi jatkotutkimusaiheena voisi tutkia tarkemmin esimerkiksi nuorten uniongelmia ja päihteidenkäyttöä. Uniongelmat nousivat opinnäytetyössä merkittäväksi mielialaa heikentäväksi tekijäksi. Päihteidenkäyttöä ei opinnäytetyössä käsitelty aiheen laajuuden vuoksi.
Teoriaosuus koostuu nuorten hyvinvoinnin, nuorten mielenterveyden ja mielialaongelmien varhaisen tunnistamisen kuvaamisesta. Teoriatieto pohjautuu tutkimuksiin, kirjallisuuteen sekä luotettaviin internetlähteisiin. Teoriaosuus luo pohjaa opinnäytetyön tuloksille.
Aineisto kerättiin kyselyn avulla. Verkkopohjaisen kyselyn laatimisessa hyödynnettiin valtakunnallista kouluterveyskyselyä. Kysely muodostui sekä strukturoiduista että avoimista kysymyksistä. Aineisto analysoitiin määrällisesti tilastollisin menetelmin SPSS-ohjelmalla ja avoimet kysymykset laadullisesti induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tuloksena tulee ilmi, että nuoret voivat pääasiassa hyvin. Nuorten mielialaa edistävät ystävät, perhe ja harrastukset. Heikentäviä tekijöitä ovat ulkonäköpaineet, ulkopuolisuuden tunne, koulupaineet ja uniongelmat. Nuoret toivoisivat, että heidän tuodessaan esille huolensa aikuiset osaisivat tunnistaa tuen tarpeen ja puuttua asiaan varhaisessa vaiheessa.
Tämän opinnäytetyön kyselyn voisi toistaa laajemmin yläkouluikäisille nuorille. Lisäksi jatkotutkimusaiheena voisi tutkia tarkemmin esimerkiksi nuorten uniongelmia ja päihteidenkäyttöä. Uniongelmat nousivat opinnäytetyössä merkittäväksi mielialaa heikentäväksi tekijäksi. Päihteidenkäyttöä ei opinnäytetyössä käsitelty aiheen laajuuden vuoksi.