Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten Kriisipisteen tukihenkilöiden kokemuksia tuesta ja ohjaamisesta

Tenhovuori, Heli; Vento, Anna (2010)

Avaa tiedosto
Tenhovuori_Vento.pdf (1.216Mt)
Lataukset: 


Tenhovuori, Heli
Vento, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515599
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkielma, jonka aihealueena on Nuorten Kriisipisteen ‎tukihenkilötoiminta. Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka tukihenkilöille tarjottavat tukimuodot, joita ‎ovat koulutus, työnohjaus, tiedottaminen ja yhteyshenkilömalli, palvelevat tukihenkilöitä ja ‎vastaavat tukihenkilöiden tarpeisiin. Selvitettiin myös, millainen tuki ja ohjaus palvelee ‎tukihenkilöitä parhaiten, miten tukisuhteen haasteisiin saadaan tukea koulutuksen ja ‎työnohjauksen kautta sekä mitä muuta tukea tukihenkilöt kaipaavat. Tavoitteena oli kerätä ‎kokemustietoa, jota voidaan hyödyntää Nuorten Kriisipisteen tukihenkilötoiminnan suunnittelussa ja ‎kehittämisessä.‎

Nuorten Kriisipisteellä on noin kolmekymmentä tukihenkilöä. Kohdejoukko rajattiin niin, että ‎kaikki opinnäytetyöhön haastatellut tukihenkilöt ovat osallistuneet peruskoulutukseen ennen ‎kevättä 2010. Tutkimuskysymysten rajaamiseksi toteutettiin alkukartoitus kysely, joka lähetettiin ‎kaikille tukihenkilölle alkuvuodesta 2010. Varsinaisen opinnäytetyön tiedonkeruu toteutettiin ‎teemahaastatteluina toukokuussa 2010. Haastatteluihin osallistui kuusi tukihenkilöä. Aineiston ‎analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.‎
‎ ‎
Tukihenkilöiden kokemukset olivat keskenään samansuuntaisia. Tukea ja ohjaamista pidettiin ‎yksimielisesti tärkeänä. Työnohjaukseen oltiin pääosin tyytyväisiä. Ryhmämuotoinen työnohjaus ‎koettiin hyväksi toimintatavaksi. Se mahdollistaa asioiden jakamisen, yhteisen pohdiskelun, ‎palautteen saamisen ja toisilta oppimisen. Koulutusmahdollisuutta arvostettiin. Peruskoulutuksia ‎kuvattiin teoreettisin osin hyviksi ja kattaviksi. Jatkokoulutusaiheita kuvattiin mielenkiintoisiksi, ‎mutta niillä ei nähty olevan yhteyttä tukihenkilötoimintaan. Koulutuksiin kaivattiin ‎käytännönläheisempää lähestymistapaa. Tulosten perusteella tukihenkilöitä palvelee osallistava, ‎toiminnallinen koulutus, jossa teoria on kytketty kiinteästi tukihenkilötoiminnan arkeen ja ‎haasteisiin. Yhteyshenkilömallin ei koettu toimivan tällaisenaan. Yhteyshenkilön toimenkuvaa ja ‎yhteyshenkilömallin tarkoitusta tuntuu olevan tarpeen vielä pohtia ja selkeyttää. Tiedottamisen ‎osalta tulokset olivat hajanaisimmat. Sähköposti koettiin hyväksi tiedottamisen välineeksi, mutta ‎osa koki, ettei se yksin riitä. Mainittiin, että tiedotteita voisi tulla useammin ja niiden luettavuuteen, ‎lähestyttävyyteen ja koulutusten markkinointiin voisi kiinnittää enemmän huomiota. Muun tuen ‎osalta kaivattiin kiinteämpää yhteyttä Nuorten Kriisipisteeseen ja vuorovaikutusta henkilökunnan ‎kanssa. Osa kaipasi myös henkilökohtaista, ammatillista tukea. Kontaktia muihin tukihenkilöihin ‎kaivattiin erityisesti työnohjauksessa ja koulutuksissa.‎

Tukihenkilöiden kokemusten kietoutuessa yhteen aiemman tukihenkilötoimintaan liittyvän tiedon ‎kanssa, muodostui ajatus myönteisestä kehästä tukemisen ja ohjaamisen lähtökohtana. Kehä saa ‎alkunsa peruskoulutuksesta ja ruokkii itseään sen eri osa-alueiden tukiessa ja vahvistaessa ‎toisiaan. Sen keskeinen voima piilee tukihenkilöiden ryhmäytymisessä. Kehä on pyritty ‎rakentamaan tarvelähtöisesti. Uskomme, että tukihenkilöiltä itseltään saadun kokemustiedon ‎huomioiminen tukimuotojen tarkastelussa on tärkeää, jotta voidaan tarjota tukihenkilöille sellaista ‎ohjausta ja tukea, joka palvelee heitä mahdollisimman hyvin.‎
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste