Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Verkko-oppimiseen perustuva työntekijän perehdytys

Törrönen, Päivi (2019)

 
Avaa tiedosto
Torronen_Paivi.pdf (1.062Mt)
Lataukset: 


Törrönen, Päivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311627
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Siun soten yleisperehdytystä mallintamalla uusien työntekijöiden tarpeisiin perustuva yleisperehdytyksen verkkokurssi. Tavoitteena oli tehostaa organisaation kaikkien uusien työntekijöiden perehdyttämisprosessia kehittämällä käyttäjälähtöinen, helposti ylläpidettävä ja kiinnostava yleisperehdytyskokonaisuus, jonka käyttäminen ei ole sidottu aikaan tai paikkaan.

Opinnäytetyö oli kolmivaiheinen tutkimuksellinen kehittämistyö. Ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin uusien työntekijöiden näkemyksiä siitä, mihin yleisperehdytyksen aihealueisiin perehtymistä he pitävät tärkeänä työsuhteen alussa, minkä verkko-oppimisen materiaalien avulla he mieluiten niitä opiskelevat ja millainen kokemus heillä on saamastaan yleisperehdytyksestä. Selvitys toteutettiin sähköisenä kyselynä. Toisessa vaiheessa luotiin yleisperehdytyksen verkkokurssin malli kyselyn tulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Kolmannessa vaiheessa mallin toteutettavuus arvioitiin yhdessä asiantuntijoiden kanssa.

Työntekijän näkökulmasta yleisperehdytys pitäisi olla heti työsuhteen alussa. Yleisperehdytyksen tärkeitä aihealueita ovat organisaation esittely, palvelussuhteeseen, turvallisuuteen, viestintään, osaamisen kehittämiseen, asiakirjahallintaan ja opiskelijatoimintaan liittyvät asiat. Mieluisimpina verkko-oppimisen materiaaleina pidettiin luettavaa tekstiä, jonka voi tulostaa, kuvia, kaavioita tai dia-esityksiä sekä videoita. Yli puolet vastaajista piti saamaansa yleisperehdytystä riittämättömänä: perehdytykseen varatut resurssit eivät olleet riittävät, perehdytys oli puutteellista tai sitä ei ollut ollenkaan, saatu perehdytys ei ollut suunnitelmallista ja perehdytysmateriaalia ei ollut riittävästi tai se oli hankala löytää.

Yleisperehdytyksen verkkokurssin tavoitteena on toivottaa työntekijä tervetulleeksi organisaatioon sekä antaa perustiedot niistä perehdytyksen aihe-alueista, jotka kuuluvat kaikille työtehtävästä tai toimialueesta riippumatta. Yleisperehdytyksen verkkokurssi on osa perehdytysprosessia.
 
The aim of this thesis was to develop organizational orientation to Siun sote by modeling the online course of organizational orientation based on the needs of new employees. The goal was to enhance the orientation process of all new employees by developing a user-oriented, easy-to-maintain, interesting and comprehensive organizational orientation, which is not tied to time or place.

This thesis was a three-phase development work with a research-based development process. In the first phase, it was examined, which topics of organizational orientation are important to new employees, which e-learning materials of these topics they prefer to study and what kind of experience they have with the organizational orientation. The examination was conducted as an electronic survey. In the second phase, a model of organizational orientation online course was created based on the results of the survey and the theoretical framework. In the third phase, the feasibility of the model was evaluated together with the experts.

From the employee's point of view, organizational orientation should be at the beginning of the employment. Important topics in organizational orientation include organization presentation, service relations, security, communications, competence development, document management and student guidance. Reading texts, which can be printed, pictures, charts or slide shows, and videos, were considered the most preferred online learning materials. More than half of the respondents felt that their organizational orientation was inadequate: the resources devoted to orientation were inadequate, the lack of training was inadequate or absent, the received orientation was not systematic, and the orientation material was not sufficient or it was difficult to find.

The aim of the organizational orientation online course is to welcome the employee to the organization and provide basic information about the areas of orientation that belong to everyone, regardless of the work assignment or workplace. The organizational orientation online course is part of the whole orientation process.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste