Sosiaalisen median hyödyntäminen Laurea Lohjan markkinoinnissa
Nykänen, Sami; Pussinen, Joonas (2010)
Nykänen, Sami
Pussinen, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515513
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia sitä, miten Laurea Lohja voi markkinoinnissaan hyödyntää sosiaalista mediaa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Tutkimuksessa keskeisintä oli selvittää sosiaalisen median nykytila Laureassa Lohjalla ja se, miten sitä tulisi kehittää. Sosiaalisen median merkitys markkinointikanavana on muuttunut yhä tärkeämmäksi ja tämä on luonut tarpeen tällaiselle tutkimukselle.
Teoreettinen viitekehys rakentuu pääasiassa web 2.0:n, sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin ympärille. Tutkimuksessa esitellään myös kohdeorganisaation kannalta merkittävimmät sosiaalisen median työvälineet ja miten niitä voitaisiin hyödyntää Laurea Lohjan markkinoinnissa.
Tutkimuksessa vertailtiin sitä, miten yritykset ja organisaatiot eri toimialoilla hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Tutkimusmenetelmänä oli benchmark ja tutkimuksen tuloksia analysoitiin matriisitaulukon avulla. Sosiaalisen median nykytilaa ja merkitystä kartoitettiin myös haastattelemalla Laurea Lohjan kehittämispäällikköä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että sosiaalisen median hyödyntäminen erityisesti koulutusorganisaatioissa vaihtelee merkittävästi. Tutkimus osoitti, että Laurea Lohjan sosiaalisen median hyödyntämisessä havaittiin kehittämiskohteita joillakin osa-alueilla. Yhtenä merkittävänä kehittämiskohteena havaittiin johdonmukaisen sosiaalisen median käyttöönoton strategian puuttuminen. Vertailussa muihin toimijoihin oli merkittävää huomata kuitenkin, että sosiaalisen median hyödyntäminen Laureassa Lohjalla oli kohtalaisella tasolla.
Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin selkeitä kehitysehdotuksia, siitä miten sosiaalista mediaa voitaisiin hyödyntää tehokkaammin Laurea Lohjan markkinoinnissa. Pääpaino kehitysehdotuksissa on sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin selkeyttämisessä ja johdonmukaisen strategian luomisessa.
Jatkotutkimuksena voitaisiin kehitysehdotuksien pohjalta luoda selkeä strategia sille, miten sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa markkinointia kehitetään. Lisäksi jatkotutkimuksena voitaisiin luoda mittaristo sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin seurantaan ja kehittämiseen.
Teoreettinen viitekehys rakentuu pääasiassa web 2.0:n, sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin ympärille. Tutkimuksessa esitellään myös kohdeorganisaation kannalta merkittävimmät sosiaalisen median työvälineet ja miten niitä voitaisiin hyödyntää Laurea Lohjan markkinoinnissa.
Tutkimuksessa vertailtiin sitä, miten yritykset ja organisaatiot eri toimialoilla hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Tutkimusmenetelmänä oli benchmark ja tutkimuksen tuloksia analysoitiin matriisitaulukon avulla. Sosiaalisen median nykytilaa ja merkitystä kartoitettiin myös haastattelemalla Laurea Lohjan kehittämispäällikköä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että sosiaalisen median hyödyntäminen erityisesti koulutusorganisaatioissa vaihtelee merkittävästi. Tutkimus osoitti, että Laurea Lohjan sosiaalisen median hyödyntämisessä havaittiin kehittämiskohteita joillakin osa-alueilla. Yhtenä merkittävänä kehittämiskohteena havaittiin johdonmukaisen sosiaalisen median käyttöönoton strategian puuttuminen. Vertailussa muihin toimijoihin oli merkittävää huomata kuitenkin, että sosiaalisen median hyödyntäminen Laureassa Lohjalla oli kohtalaisella tasolla.
Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin selkeitä kehitysehdotuksia, siitä miten sosiaalista mediaa voitaisiin hyödyntää tehokkaammin Laurea Lohjan markkinoinnissa. Pääpaino kehitysehdotuksissa on sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin selkeyttämisessä ja johdonmukaisen strategian luomisessa.
Jatkotutkimuksena voitaisiin kehitysehdotuksien pohjalta luoda selkeä strategia sille, miten sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa markkinointia kehitetään. Lisäksi jatkotutkimuksena voitaisiin luoda mittaristo sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin seurantaan ja kehittämiseen.