Luonnonmukaisesti valmistetut raaka-aineet kosmetiikassa ja termin orgaaninen kosmetiikka tunnettuus suomalaisten kuluttajien keskuudessa
Kalliola, Terhi (2010)
Kalliola, Terhi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916221
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä kosmetiikan maahantuontiyrityksen Oy Norex Cosmetics Ab:n kanssa. Työn tarkoituksena oli tutkia kosmetiikan luonnonmukaisesti tuotettuja raaka-aineita ja selvittää termin orgaaninen kosmetiikka tunnettuutta suomalaisten kuluttajien keskuudessa.
Tutkimuksessa perehdyttiin toimeksiantajan uuden kosmetiikkabrändin, Organic Elements sarjan tuotteiden luonnonmukaisiin raaka-aineisiin ja niiden funktioihin kosmeettisessa valmisteessa. Työssä selvitettiin myös kosmetiikan luonnonraaka-aineiden ja luonnonmukaisten raaka-aineiden erot toisiinsa. Tämän lisäksi tutkittiin luomuraaka-aineiden tuotantoa, luonnonmukaista maataloutta ja sitä valvovaa lainsäädäntöä, sekä luonnonmukaisen kosmetiikan laadunvalvontaa eli sertifiointia. Lähdeaineistona tutkimuksessa käytettiin kirjallisuutta, tiedelehtiä, internetiä, sekä asiantuntijahaastatteluita.
Työn empiirisessä osuudessa toteutettiin Helsingin keskustassa asiakaskysely, jossa pyrittiin kartoittamaan suomalaisten kuluttajien mielikuvat ja odotukset luonnonmukaista eli niin kutsuttua orgaanista kosmetiikkaa kohtaan. Tutkimus toteutettiin kvantitaativisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Kyselyssä selvitettiin vastaajien kulutustottumuksia, jonka avulla pystyttiin vertailemaan erilaisten kuluttajien kiinnostusta ja kiinnostuksen syitä tuotteita kohtaan. Kysely toteutettiin syys- ja lokakuussa 2010 ja siihen vastasi 104 kuluttajaa.
Terminä orgaaninen kosmetiikka oli miltei kaikille vastanneista tuttu, mutta sanan määritelmä ei osunut oikeaan kuin murto-osalla. Tutkimus vahvistikin ennakkokäsitystä siitä, että luonnonmukainen ja luonnonkosmetiikka sekoitetaan useasti toisiinsa. Varsinkin kuluttajien keskuudessa käsitteitä käytetään kuin synonyymeinä toisilleen. Yleisesti ottaen luonnonmukaisia raaka-aineita sisältävää kosmetiikkaa pidettiin vastanneiden kuluttajien keskuudessa kiinnostavana niin ekologisten aatteen kuin oletettujen hyvien ominaisuuksiensakin vuoksi.
Tutkimuksessa perehdyttiin toimeksiantajan uuden kosmetiikkabrändin, Organic Elements sarjan tuotteiden luonnonmukaisiin raaka-aineisiin ja niiden funktioihin kosmeettisessa valmisteessa. Työssä selvitettiin myös kosmetiikan luonnonraaka-aineiden ja luonnonmukaisten raaka-aineiden erot toisiinsa. Tämän lisäksi tutkittiin luomuraaka-aineiden tuotantoa, luonnonmukaista maataloutta ja sitä valvovaa lainsäädäntöä, sekä luonnonmukaisen kosmetiikan laadunvalvontaa eli sertifiointia. Lähdeaineistona tutkimuksessa käytettiin kirjallisuutta, tiedelehtiä, internetiä, sekä asiantuntijahaastatteluita.
Työn empiirisessä osuudessa toteutettiin Helsingin keskustassa asiakaskysely, jossa pyrittiin kartoittamaan suomalaisten kuluttajien mielikuvat ja odotukset luonnonmukaista eli niin kutsuttua orgaanista kosmetiikkaa kohtaan. Tutkimus toteutettiin kvantitaativisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Kyselyssä selvitettiin vastaajien kulutustottumuksia, jonka avulla pystyttiin vertailemaan erilaisten kuluttajien kiinnostusta ja kiinnostuksen syitä tuotteita kohtaan. Kysely toteutettiin syys- ja lokakuussa 2010 ja siihen vastasi 104 kuluttajaa.
Terminä orgaaninen kosmetiikka oli miltei kaikille vastanneista tuttu, mutta sanan määritelmä ei osunut oikeaan kuin murto-osalla. Tutkimus vahvistikin ennakkokäsitystä siitä, että luonnonmukainen ja luonnonkosmetiikka sekoitetaan useasti toisiinsa. Varsinkin kuluttajien keskuudessa käsitteitä käytetään kuin synonyymeinä toisilleen. Yleisesti ottaen luonnonmukaisia raaka-aineita sisältävää kosmetiikkaa pidettiin vastanneiden kuluttajien keskuudessa kiinnostavana niin ekologisten aatteen kuin oletettujen hyvien ominaisuuksiensakin vuoksi.