Www-projekti: onnistunut vaatimusten määrittely ja yleiset ongelmatekijät
Laaksonen, Jenni (2009)
Laaksonen, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903111670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903111670
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään www-projektin määrittelyvaihetta ja sitä miten asiakasta ohjataan projektissa ja haluamansa www-palvelun määrittelyssä. Tämän lisäksi käsitellään yleisimpiä ongelmia, joita www-projekteissa esiintyy ja miten näitä ongelmia voisi välttää.
Teoriaosuudessa selvitetään www-palvelun suunnittelu- ja toteutusprojektia lyhyesti, mutta työ on rajattu käsittelemään tarkemmin projektin määrittelyvaihetta palveluntarjoajan näkökulmasta. Teoriaosuudessa selvitetään myös yleisimpiä ongelmia, joita www-projekteihin liittyy.
Työn case-osuudessa käsitellään www-sivuprojektia, jossa suunniteltiin ja toteutettiin www-sivut yritykselle. Työssä tarkastellaan myös ongelmia, joita kyseisessä projektissa esiintyi. Lisäksi tehtiin puhelinhaastatteluja yrityksille, jotka tarjoavat www-palveluiden suunnittelua ja toteutusta. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada kuvaa asiakkaiden asiantuntemuksesta ja ohjauksen tarpeesta palveluntarjoajan
näkökulmasta. Tämän lisäksi haastatteluilla oli tarkoitus selvittää, ovatko tekijän omassa www-sivuprojektissa esiintyneet ongelmat yleisiä myös muissa wwwprojekteissa.
Tämän selvityksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaan ohjaaminen wwwpalvelun määrittelyvaiheessa on tärkeää ja ohjausta voidaan tehdä monella eri tavalla. Lisäksi voidaan todeta, että tekijän omassa www-sivuprojektissa esiin tulleet
ongelmat ovat yleisiä www-projekteissa. Näitä ovat esimerkiksi aikatauluongelmat, jotka johtuvat asiakkaalta saatavan materiaalin myöhästymisestä sekä projektin edetessä tulevista muutoksista ja lisätoiveista. Teoriaosuuden perusteella riittävä panostus määrittelyvaiheeseen ratkaisee osittain näitä ongelmia. Määrittely vaatii kuitenkin paljon resursseja, jonka vuoksi pienemmissä projekteissa siihen ei välttämättä pystytä panostamaan tarpeeksi.
Teoriaosuudessa selvitetään www-palvelun suunnittelu- ja toteutusprojektia lyhyesti, mutta työ on rajattu käsittelemään tarkemmin projektin määrittelyvaihetta palveluntarjoajan näkökulmasta. Teoriaosuudessa selvitetään myös yleisimpiä ongelmia, joita www-projekteihin liittyy.
Työn case-osuudessa käsitellään www-sivuprojektia, jossa suunniteltiin ja toteutettiin www-sivut yritykselle. Työssä tarkastellaan myös ongelmia, joita kyseisessä projektissa esiintyi. Lisäksi tehtiin puhelinhaastatteluja yrityksille, jotka tarjoavat www-palveluiden suunnittelua ja toteutusta. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada kuvaa asiakkaiden asiantuntemuksesta ja ohjauksen tarpeesta palveluntarjoajan
näkökulmasta. Tämän lisäksi haastatteluilla oli tarkoitus selvittää, ovatko tekijän omassa www-sivuprojektissa esiintyneet ongelmat yleisiä myös muissa wwwprojekteissa.
Tämän selvityksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaan ohjaaminen wwwpalvelun määrittelyvaiheessa on tärkeää ja ohjausta voidaan tehdä monella eri tavalla. Lisäksi voidaan todeta, että tekijän omassa www-sivuprojektissa esiin tulleet
ongelmat ovat yleisiä www-projekteissa. Näitä ovat esimerkiksi aikatauluongelmat, jotka johtuvat asiakkaalta saatavan materiaalin myöhästymisestä sekä projektin edetessä tulevista muutoksista ja lisätoiveista. Teoriaosuuden perusteella riittävä panostus määrittelyvaiheeseen ratkaisee osittain näitä ongelmia. Määrittely vaatii kuitenkin paljon resursseja, jonka vuoksi pienemmissä projekteissa siihen ei välttämättä pystytä panostamaan tarpeeksi.