Kohtaamistaidetta lapsille : tunteiden tunnistamisen ja niiden ilmaisun tukeminen
Grönholm, Marju (2010)
Grönholm, Marju
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016295
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tarkoituksena oli kehittää Kohtaamistaiteen soveltuvuutta uudelle asiakasryhmälle, lapsille. Tavoitteena oli myös tukea lasten tunteiden tunnistamista ja niiden ilmaisua Kohtaamistaiteen toiminnan avulla. Kohtaamistaide® on alkujaan ikääntyville suunnattua tavoitteellista, luovaa ja kuntouttavaa taidetoimintaa. Kohtaamistaide perustuu ryhmätyöskentelyyn, vuorovaikutukseen, yhteisöllisyyteen ja jakamiseen. Se on tavoitteellista, moniaistista, ohjattua taidetoimintaa.
Opinnäytetyöni toiminnallisen osuuden toteutin Inkun Ideapajassa, jossa ohjasin 7-10- vuotiaille lapsille kahdeksan kerran toimintajakson. Toiminta eteni Kohtaamistaiteen ja taidetyöskentelyn struktuurien mukaisesti. Inkun Ideapaja on Vantaalla toimiva kädentaitopaja, joka järjestää erilaisia kädentaitokursseja. Inkun Ideapaja tekee yhteistyötä monien sosiaali- ja terveyspalvelutahojen kanssa, se toimii osaltaan kuntoutustyön tukena sosiaalipalvelujen verkostossa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössäni oli Kohtaamistaiteen systeemi. Kohtaamistaiteen toiminnan kehittämistä, soveltuvuuden tarkkailua ja arviointia varten täytin Kohtaamistaiteen arviointilomakkeet jokaisen toimintakerran jälkeen. Tunteiden tunnistamisen ja ilmaisun tukemiseen kehitin lapsille niin sanotun ”tunnekartan”, johon he kiinnittivät tunnetilaansa vastaavan ilmekuvan. Lisäksi tein lapsille kysymyslomakkeen, joka kartoitti heidän omia toiveitaan. Tutkimus- ja arviointiaineistoni perustui omaan ja työparieni havaintomateriaaliin sekä toiminnan aikana kerättyihin dokumentteihin. Kokemukseni mukaan Kohtaamistaiteen toiminta auttaa lasta tunteiden tunnistamisessa ja niiden ilmaisussa. Se tukee tunneälyn kehittymistä. Turvallinen ryhmä ja luottamuksellinen, avoin ilmapiiri auttaa lapsen kypsymistä omaksi persoonaksi. Kohtaamistaiteen tavoitteet toteutuivat mielestäni hyvin ja havaintojeni mukaan systeemi sopii tukemaan lapsen taidekasvatusta, sosiaalista kasvua sekä kehitystä monella tavalla.
Opinnäytetyöni toiminnallisen osuuden toteutin Inkun Ideapajassa, jossa ohjasin 7-10- vuotiaille lapsille kahdeksan kerran toimintajakson. Toiminta eteni Kohtaamistaiteen ja taidetyöskentelyn struktuurien mukaisesti. Inkun Ideapaja on Vantaalla toimiva kädentaitopaja, joka järjestää erilaisia kädentaitokursseja. Inkun Ideapaja tekee yhteistyötä monien sosiaali- ja terveyspalvelutahojen kanssa, se toimii osaltaan kuntoutustyön tukena sosiaalipalvelujen verkostossa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössäni oli Kohtaamistaiteen systeemi. Kohtaamistaiteen toiminnan kehittämistä, soveltuvuuden tarkkailua ja arviointia varten täytin Kohtaamistaiteen arviointilomakkeet jokaisen toimintakerran jälkeen. Tunteiden tunnistamisen ja ilmaisun tukemiseen kehitin lapsille niin sanotun ”tunnekartan”, johon he kiinnittivät tunnetilaansa vastaavan ilmekuvan. Lisäksi tein lapsille kysymyslomakkeen, joka kartoitti heidän omia toiveitaan. Tutkimus- ja arviointiaineistoni perustui omaan ja työparieni havaintomateriaaliin sekä toiminnan aikana kerättyihin dokumentteihin. Kokemukseni mukaan Kohtaamistaiteen toiminta auttaa lasta tunteiden tunnistamisessa ja niiden ilmaisussa. Se tukee tunneälyn kehittymistä. Turvallinen ryhmä ja luottamuksellinen, avoin ilmapiiri auttaa lapsen kypsymistä omaksi persoonaksi. Kohtaamistaiteen tavoitteet toteutuivat mielestäni hyvin ja havaintojeni mukaan systeemi sopii tukemaan lapsen taidekasvatusta, sosiaalista kasvua sekä kehitystä monella tavalla.