Asiakkuussuunnitelman luominen : case: Korvenrannan Puusepäntehdas Oy
Laukkanen, Otto (2010)
Laukkanen, Otto
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615767
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda asiakkuussuunnitelma Kärkölässä sijaitsevalle Korvenrannan puusepäntehdas Oy:lle. Opinnäytetyö liittyy TEKESin kanssa toteutettavaan Porukalla paras –projektiin.
Asiakkuussuunnitelma on suunnitelma strategisten asiakkuuksien hoitoon. Sillä varmistetaan, että suunnitellut toimenpiteet toteutetaan ja tavoitteet saavutetaan. Asiakkuussuunnitelma on erinomainen keino sitouttaa asiakas entistä tiiviimmin yhteistyöhön yrityksen kanssa.
Ensimmäinen luku käsittelee strategisen asiakasajattelun yleistymistä 80-luvulta lähtien. Sen jälkeen luvussa keskitytään asiakasluokitteluun ja käsitellään asiakkaan arvoa ja strategisen asiakkuuden valintakriteerejä. Asiakkuuden lujuuden arviointia pohditaan luvun loppupuolella.
Toinen luku koskee asiakkuussuunnitelmaa. Siinä keskitytään suunnitelman tarkoitukseen ja sisältöön. Luvusta löytyy myös esimerkkimalli asiakkuussuunnitelmasta. Lisäksi kerrotaan siitä, mitä asiakkuustiimillä tarkoitetaan, ja minkälaisia rooleja tiimin sisältä löytyy. Ennen kaikkea asiakkuuspäällikön tehtäviin ja rooliin on keskitytty tarkasti.
Neljäs luku on case-luku. Aluksi käsitellään päätiedot yrityksestä ja asiakkuuksien hoidon lähtötilanne. Sen jälkeen on listattu tuotoksia, joita yritykselle laadittiin asiakkuuksien hallinnan helpottamiseen. Opinnäytetyön osana yritykselle on laadittu esittelypowerpoint, asiakirjamalli ja asiakasmuistiopohja. Lopussa kerrotaan, minkälaista asiakkuussuunnitelmaa yritykselle ehdotetaan, eli miten yrityksen tulisi hoitaa asiakkuuksiaan ja miten tämän opinnäytetyön tuotoksia tulisi käyttää.
Opinnäytetyö onnistui tavoitteissaan hyvin, sillä asiakasmuistio osoittautui erittäin hyväksi tavaksi kerätä asiakkaiden tiedot yhteen paikkaan ja samalla kartoittaa asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen toimintaan. Asiakkailta asiakaskäyntien yhteydessä saatu palaute oli hyvää. Palautteesta kävi ilmi, että tämän päivän yritykset pyrkivät strategisiin kumppanuuksiin ja tahtovat olla vahvasti mukana esimerkiksi yhteistyökumppaniensa tuotekehityksessä. Siinäkin mielessä opinnäytetyön aihetta voi sanoa ajankohtaiseksi.
Asiakkuussuunnitelma on suunnitelma strategisten asiakkuuksien hoitoon. Sillä varmistetaan, että suunnitellut toimenpiteet toteutetaan ja tavoitteet saavutetaan. Asiakkuussuunnitelma on erinomainen keino sitouttaa asiakas entistä tiiviimmin yhteistyöhön yrityksen kanssa.
Ensimmäinen luku käsittelee strategisen asiakasajattelun yleistymistä 80-luvulta lähtien. Sen jälkeen luvussa keskitytään asiakasluokitteluun ja käsitellään asiakkaan arvoa ja strategisen asiakkuuden valintakriteerejä. Asiakkuuden lujuuden arviointia pohditaan luvun loppupuolella.
Toinen luku koskee asiakkuussuunnitelmaa. Siinä keskitytään suunnitelman tarkoitukseen ja sisältöön. Luvusta löytyy myös esimerkkimalli asiakkuussuunnitelmasta. Lisäksi kerrotaan siitä, mitä asiakkuustiimillä tarkoitetaan, ja minkälaisia rooleja tiimin sisältä löytyy. Ennen kaikkea asiakkuuspäällikön tehtäviin ja rooliin on keskitytty tarkasti.
Neljäs luku on case-luku. Aluksi käsitellään päätiedot yrityksestä ja asiakkuuksien hoidon lähtötilanne. Sen jälkeen on listattu tuotoksia, joita yritykselle laadittiin asiakkuuksien hallinnan helpottamiseen. Opinnäytetyön osana yritykselle on laadittu esittelypowerpoint, asiakirjamalli ja asiakasmuistiopohja. Lopussa kerrotaan, minkälaista asiakkuussuunnitelmaa yritykselle ehdotetaan, eli miten yrityksen tulisi hoitaa asiakkuuksiaan ja miten tämän opinnäytetyön tuotoksia tulisi käyttää.
Opinnäytetyö onnistui tavoitteissaan hyvin, sillä asiakasmuistio osoittautui erittäin hyväksi tavaksi kerätä asiakkaiden tiedot yhteen paikkaan ja samalla kartoittaa asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen toimintaan. Asiakkailta asiakaskäyntien yhteydessä saatu palaute oli hyvää. Palautteesta kävi ilmi, että tämän päivän yritykset pyrkivät strategisiin kumppanuuksiin ja tahtovat olla vahvasti mukana esimerkiksi yhteistyökumppaniensa tuotekehityksessä. Siinäkin mielessä opinnäytetyön aihetta voi sanoa ajankohtaiseksi.