Yritys X:n latausasemien myynninedistäminen
Ulander, Aki (2019)
Ulander, Aki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216663
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona yritys X:lle. Työn tarkoituksena on kehittää sähköautojen latausasemien myynninedistämistä siten, että yritys X vahvistaa asiakaskeskeisyyttä palveluissaan. Yritys X:n asiakkaat ovat osa tuotteiden jakelutietä, mutta yritys X:lle on tärkeää saada myös kokemuksia tuotteiden käyttäjiltä. Käyttäjäkokemuksen avulla yritys X voi kehittää palvelui-taan tulevaisuuden asiakkaille.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan sähköautoihin sekä niiden latausasemiin ja myynninedistämiseen sekä myyntiin ja markkinointiin liittyviä käsitteitä. Viitekehyksessä perehdytään myös menestyvän myyntikulttuurin neljään elementtiin.
Kvantitatiivinen kyselytutkimus suoritettiin Sähköautot-Nyt!-Facebook ryhmälle. Tutkimus rajattiin tähän nimenomaiseen ryhmään, koska tämän ryhmän jäsenillä on kokemusta latausasemien käytöstä ja ryhmään kuuluvat käyttävät sekä täyssähköautoja että ladattavia hybridejä. Kyselytutkimus suoritettiin sähköisesti kyseisen suljetun Facebook ryhmän sivuilla
Opinnäytetyön tulosten perusteella latausasemien käyttäjien kokemukset ovat monimuotoisia. Julkisten latausasemien käytön maksullisuudesta ja varsinkin maksuominaisuuksista käyttäjillä oli toisistaan eriäviä mielipiteitä. Yllättävää oli käyttäjien toive, että latausasemien tulisi olla mahdollisimman tehokkaita, koska Suomessa suurin osa ladattavista autoista ovat hybridejä, jotka eivät pysty hyödyntämään pikalatausasemien ominaisuuksia.
Opinnäytetyön tulosten ja johtopäätösten perusteella yritys X:n on mahdollista kehittää asiakaslähtöistä johtamista. Kyselytutkimuksen perusteella yritys X:llä on mahdollista vahvistaa oma kuvansa sähköautojen latausasemista ja niiden palveluista nyt sekä tulevaisuudessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan sähköautoihin sekä niiden latausasemiin ja myynninedistämiseen sekä myyntiin ja markkinointiin liittyviä käsitteitä. Viitekehyksessä perehdytään myös menestyvän myyntikulttuurin neljään elementtiin.
Kvantitatiivinen kyselytutkimus suoritettiin Sähköautot-Nyt!-Facebook ryhmälle. Tutkimus rajattiin tähän nimenomaiseen ryhmään, koska tämän ryhmän jäsenillä on kokemusta latausasemien käytöstä ja ryhmään kuuluvat käyttävät sekä täyssähköautoja että ladattavia hybridejä. Kyselytutkimus suoritettiin sähköisesti kyseisen suljetun Facebook ryhmän sivuilla
Opinnäytetyön tulosten perusteella latausasemien käyttäjien kokemukset ovat monimuotoisia. Julkisten latausasemien käytön maksullisuudesta ja varsinkin maksuominaisuuksista käyttäjillä oli toisistaan eriäviä mielipiteitä. Yllättävää oli käyttäjien toive, että latausasemien tulisi olla mahdollisimman tehokkaita, koska Suomessa suurin osa ladattavista autoista ovat hybridejä, jotka eivät pysty hyödyntämään pikalatausasemien ominaisuuksia.
Opinnäytetyön tulosten ja johtopäätösten perusteella yritys X:n on mahdollista kehittää asiakaslähtöistä johtamista. Kyselytutkimuksen perusteella yritys X:llä on mahdollista vahvistaa oma kuvansa sähköautojen latausasemista ja niiden palveluista nyt sekä tulevaisuudessa.