Aitiotarjoilun konseptin kehittäminen
Holopainen, Matleena (2019)
Holopainen, Matleena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216664
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää suomalaisen tapahtuma-areenan aitio-osaston palvelua. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli yritys X, jolla on ravintolatoimintaa kyseisellä tapahtuma-areenalla. Toimeksiantajan tavoitteena oli saada uudet ja nykyiset asiakkaat ostamaan enemmän ravintolapalveluita tapahtuma-areenan aitio-osastolla. Kehittämistehtävänä oli ideoida ja suunnitella uusi palvelukonsepti.
Tietoperustassa käsiteltiin ravintola-alaa ja sen kohderyhmiä eli asiakkaita. Ravintola-alaa tutkittiin perusteellisesti, jotta saatiin selville millaisia tuotteita ja paketteja kannattaa tässä toimintaympäristössä tarjota. Tietoperustassa käsiteltiin myös tuotteistamista ja palveluiden paketointia. Näiden lisäksi käsiteltiin erilaisia tapahtumia, erityisesti yritystapahtumia. Tapahtumien tueksi kerättiin tietoa erilaisista tapahtumapaikoista, erityisesti jäähalleista ja areenoista.
Kehittämisprosessi eteni soveltaen palvelumuotoilun eri vaiheita. Ensimmäisessä vaiheessa käytettiin tutkimusmenetelmänä sekä havainnointia että vertailua ja analysoitiin palautteita, jotta saatiin kartoitettua sen hetkinen tilanne. Seuraavaksi käytettiin hyväksi kartoituksessa kerättyjä havaintoja ja tietoja, joiden perusteella alettiin ideoimaan aivoriihen avulla uutta konseptia. Tämän jälkeen pilotoitiin uusi konsepti, jotta saatiin testattua sen toimivuus ennen lanseeraamista markkinoille.
Viimeisessä vaiheessa esitellään lopullinen konsepti. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi palvelukonsepti, joka sisältää yksilöllisen palvelun ja erilaiset lisäpalvelut. Palvelukonsepti räätälöidään yhdessä asiakkaan kanssa hänelle mieluisaksi kokonaisuudeksi.
Lopputuloksena saatiin toimeksiantajan toiveiden mukainen palvelukonsepti. Kehittämisehdotuksena toimeksiantajalle suositeltiin suorittamaan erilaisia asiakastyytyväisyysmittauksia. Esimerkiksi palvelukonseptin käyttöönoton jälkeen asiakkailta ja työntekijöiltä saatujen palautteiden analysoimista. Palautteiden perusteella palvelukonseptia pystytään jatkuvasti kehittämään paremmaksi. Toimeksiantajalle suositeltiin myös palvelun kehittämiseksi henkilökunnan kouluttamista.
Tietoperustassa käsiteltiin ravintola-alaa ja sen kohderyhmiä eli asiakkaita. Ravintola-alaa tutkittiin perusteellisesti, jotta saatiin selville millaisia tuotteita ja paketteja kannattaa tässä toimintaympäristössä tarjota. Tietoperustassa käsiteltiin myös tuotteistamista ja palveluiden paketointia. Näiden lisäksi käsiteltiin erilaisia tapahtumia, erityisesti yritystapahtumia. Tapahtumien tueksi kerättiin tietoa erilaisista tapahtumapaikoista, erityisesti jäähalleista ja areenoista.
Kehittämisprosessi eteni soveltaen palvelumuotoilun eri vaiheita. Ensimmäisessä vaiheessa käytettiin tutkimusmenetelmänä sekä havainnointia että vertailua ja analysoitiin palautteita, jotta saatiin kartoitettua sen hetkinen tilanne. Seuraavaksi käytettiin hyväksi kartoituksessa kerättyjä havaintoja ja tietoja, joiden perusteella alettiin ideoimaan aivoriihen avulla uutta konseptia. Tämän jälkeen pilotoitiin uusi konsepti, jotta saatiin testattua sen toimivuus ennen lanseeraamista markkinoille.
Viimeisessä vaiheessa esitellään lopullinen konsepti. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi palvelukonsepti, joka sisältää yksilöllisen palvelun ja erilaiset lisäpalvelut. Palvelukonsepti räätälöidään yhdessä asiakkaan kanssa hänelle mieluisaksi kokonaisuudeksi.
Lopputuloksena saatiin toimeksiantajan toiveiden mukainen palvelukonsepti. Kehittämisehdotuksena toimeksiantajalle suositeltiin suorittamaan erilaisia asiakastyytyväisyysmittauksia. Esimerkiksi palvelukonseptin käyttöönoton jälkeen asiakkailta ja työntekijöiltä saatujen palautteiden analysoimista. Palautteiden perusteella palvelukonseptia pystytään jatkuvasti kehittämään paremmaksi. Toimeksiantajalle suositeltiin myös palvelun kehittämiseksi henkilökunnan kouluttamista.