Lastensuojeluyksiköiden kehittämissuunnitelma digitaalisista palveluista
Alastalo, Minna (2019)
Alastalo, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216606
Tiivistelmä
Suurin osa suomalaisista viettää useita tunteja päivässä digitaalisten laitteiden ja palveluiden parissa. Digitaalisuus on tullut paitsi pysyväksi osaksi vapaa-aikaamme, myös kehittänyt uudenlaisia tapoja tehdä työtä. Vaikka digitalisaatio on vielä haaveissa sosiaalialan työssä, ovat digitaaliset palvelut osa jo monen sosiaalialankin työntekijän – ja asiakkaan, arkea.
Tämän toimintatutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuottaa Siun soten lastensuojeluyksiköille kehittämissuunnitelma sopivista digitaalisista palveluista. Kehittämishankkeen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta digitaalisten palveluiden tarjoamista mahdollisuuksista ja niihin liittyvistä haasteista lastensuojeluyksiköiden käytössä. Painopiste kehittämisessä oli markkinointiin ja asiakkaiden ja työntekijöiden väliseen viestintään liittyvissä palveluissa.
Toimintatutkimuksen perusperiaatteiden mukaisesti tässä kehittämishankkeessa pyrittiin tukemaan kohteena olevien lastensuojeluyksiköiden asiakkaiden ja työntekijöiden osallisuutta. Tutkimusaineisto kerättiin asiakkaana olevilta nuorilta toiminnallisin menetelmin, ja saatua aineistoa jatkojalostettiin kahden osaston työntekijöiden muodostamassa kehittämisryhmässä. Kehittämishankkeen kulkua arvioi ja seurasi lastensuojeluyksiköiden palveluvastaavista ja palveluesimiehestä koostunut ohjausryhmä.
Kerätyn aineiston perusteella sekä nuoret että työntekijät näkivät digitaalisten palveluiden käyttämisen tarpeellisena ja perusteltuna. Näiden uusien palveluiden uskottiin toimivan osallisuutta ja yhdessä tekemistä lisäävinä työkaluina. Kehittämishankkeen tuotoksena valmistui kehittämissuunnitelma, jonka pohjalta kohdeorganisaatiossa voidaan ottaa käyttöön digitaalisia palveluita suunnitelman mukaan tai sitä muokaten.
Tämän toimintatutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuottaa Siun soten lastensuojeluyksiköille kehittämissuunnitelma sopivista digitaalisista palveluista. Kehittämishankkeen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta digitaalisten palveluiden tarjoamista mahdollisuuksista ja niihin liittyvistä haasteista lastensuojeluyksiköiden käytössä. Painopiste kehittämisessä oli markkinointiin ja asiakkaiden ja työntekijöiden väliseen viestintään liittyvissä palveluissa.
Toimintatutkimuksen perusperiaatteiden mukaisesti tässä kehittämishankkeessa pyrittiin tukemaan kohteena olevien lastensuojeluyksiköiden asiakkaiden ja työntekijöiden osallisuutta. Tutkimusaineisto kerättiin asiakkaana olevilta nuorilta toiminnallisin menetelmin, ja saatua aineistoa jatkojalostettiin kahden osaston työntekijöiden muodostamassa kehittämisryhmässä. Kehittämishankkeen kulkua arvioi ja seurasi lastensuojeluyksiköiden palveluvastaavista ja palveluesimiehestä koostunut ohjausryhmä.
Kerätyn aineiston perusteella sekä nuoret että työntekijät näkivät digitaalisten palveluiden käyttämisen tarpeellisena ja perusteltuna. Näiden uusien palveluiden uskottiin toimivan osallisuutta ja yhdessä tekemistä lisäävinä työkaluina. Kehittämishankkeen tuotoksena valmistui kehittämissuunnitelma, jonka pohjalta kohdeorganisaatiossa voidaan ottaa käyttöön digitaalisia palveluita suunnitelman mukaan tai sitä muokaten.