Palvelumuotoilu osana ammatillisen koulutuksen kehittämistä : Digitaalisen itsearvioinnin työkalun kehittämisprosessi Omniassa
Jokelainen, Katja; Österberg, Katja (2019)
Jokelainen, Katja
Österberg, Katja
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316846
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen kehittämistoimintatyö tehtiin Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnialle. Kehittämistoiminnan tavoitteena oli tuottaa digitaalinen opiskeluvalmiuksien itsearvioinnin työkalu Omnian ammatillista perustutkintoa suorittaville maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.
Tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessia sekä menetelmiä ja opiskelijoita osallistettiin työkalun kehittämistyöhön. Itsearvioinnin työkalun kehittämisen tavoitteena oli, että opiskelijat voivat työkalun avulla arvioida omia perusvalmiuksiaan selviytyä ammatillisista opinnoista sekä pohtia omaa tuen tarvettaan opintojen alussa. Itsearvioinnin työkalun kautta saatuja tuloksia hyödynnetään opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen kehittymisen suunnitelmaa (HOKS) laadittaessa. Itsearvioinnin perusteella opiskelijalle voidaan suunnitella paremmin kohdennettua tukea ja ohjausta sekä opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja. Osallistujina kehittämistoiminnassa olivat kahden opetusryhmän maahanmuuttajataustaiset opiskelijat. Heiltä kartoitettiin osallistavin menetelmin mihin osa-alueisiin itsearvioinnin työkalun kysymykset tuli kohdentaa, minkälainen digitaalinen muoto on soveltuva sekä testattiin heidän kanssaan työkalun prototyyppiä. Digitaaliseen työkalun viimeistelyyn ja käyttöönoton prosessin luomiseen Omniassa osallistettiin Omnian erityisopetuksen asiantuntijoita. Opinnäytetyössä tarkastellaan osallisuutta, maahanmuuttajien kotoutumista, ammatillista koulutusta, kulttuurin vaikutusta opiskeluun ja opiskelutaitoihin ja itsearviointia.
Palvelumuotoilun tuloksena oli opiskeluvalmiuksien itsearvioinnin työkalu Omnian ammatillista perustutkintoa suorittavien maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden käyttöön. Työkalu tuo lisäarvoa niin opiskelijalle kuin myös opetus- ja ohjaushenkilöstölle opiskelijoiden opiskeluvalmiuksien tunnistamisessa. Itsearviointi tukee myös opiskelijaa ottamaan vastuuta omasta opiskelustaan. On tärkeää, että opiskelijoiden tarvitsema tuen tarve tunnistetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta tukea ja ohjausta voidaan suunnitella ja antaa riittävästi opintojen alusta alkaen. Uudistunut ammatillinen koulutus mahdollistaa aiempaa paremmin yksilölliset opintopolut, joten opiskelijan polku voidaan jo opintojen alussa suunnitella niin, että opiskelija saa riittävän tuen ja ohjauksen opiskeluihinsa.
Työkalua kehitetään tulevaisuudessa edelleen laajemman käyttökokemuksen myötä. Tarkoituksenmukaista on edelleen kehittää siitä versio, joka on käytettävissä ryhmissä, joissa kielitaito ja/tai kulttuuritausta ei ole määrittävä tekijä opiskelijan tuen tarpeissa. Lisäksi tavoitteena on, että työkalu voisi olla käytössä avoimesti kaikkien Omnian järjestämien koulutusmuotojen parissa tuen tarpeen tunnistamisessa sekä yhtä lailla muiden koulutuksen järjestäjien hyödynnettävissä.
Tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessia sekä menetelmiä ja opiskelijoita osallistettiin työkalun kehittämistyöhön. Itsearvioinnin työkalun kehittämisen tavoitteena oli, että opiskelijat voivat työkalun avulla arvioida omia perusvalmiuksiaan selviytyä ammatillisista opinnoista sekä pohtia omaa tuen tarvettaan opintojen alussa. Itsearvioinnin työkalun kautta saatuja tuloksia hyödynnetään opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen kehittymisen suunnitelmaa (HOKS) laadittaessa. Itsearvioinnin perusteella opiskelijalle voidaan suunnitella paremmin kohdennettua tukea ja ohjausta sekä opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja. Osallistujina kehittämistoiminnassa olivat kahden opetusryhmän maahanmuuttajataustaiset opiskelijat. Heiltä kartoitettiin osallistavin menetelmin mihin osa-alueisiin itsearvioinnin työkalun kysymykset tuli kohdentaa, minkälainen digitaalinen muoto on soveltuva sekä testattiin heidän kanssaan työkalun prototyyppiä. Digitaaliseen työkalun viimeistelyyn ja käyttöönoton prosessin luomiseen Omniassa osallistettiin Omnian erityisopetuksen asiantuntijoita. Opinnäytetyössä tarkastellaan osallisuutta, maahanmuuttajien kotoutumista, ammatillista koulutusta, kulttuurin vaikutusta opiskeluun ja opiskelutaitoihin ja itsearviointia.
Palvelumuotoilun tuloksena oli opiskeluvalmiuksien itsearvioinnin työkalu Omnian ammatillista perustutkintoa suorittavien maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden käyttöön. Työkalu tuo lisäarvoa niin opiskelijalle kuin myös opetus- ja ohjaushenkilöstölle opiskelijoiden opiskeluvalmiuksien tunnistamisessa. Itsearviointi tukee myös opiskelijaa ottamaan vastuuta omasta opiskelustaan. On tärkeää, että opiskelijoiden tarvitsema tuen tarve tunnistetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta tukea ja ohjausta voidaan suunnitella ja antaa riittävästi opintojen alusta alkaen. Uudistunut ammatillinen koulutus mahdollistaa aiempaa paremmin yksilölliset opintopolut, joten opiskelijan polku voidaan jo opintojen alussa suunnitella niin, että opiskelija saa riittävän tuen ja ohjauksen opiskeluihinsa.
Työkalua kehitetään tulevaisuudessa edelleen laajemman käyttökokemuksen myötä. Tarkoituksenmukaista on edelleen kehittää siitä versio, joka on käytettävissä ryhmissä, joissa kielitaito ja/tai kulttuuritausta ei ole määrittävä tekijä opiskelijan tuen tarpeissa. Lisäksi tavoitteena on, että työkalu voisi olla käytössä avoimesti kaikkien Omnian järjestämien koulutusmuotojen parissa tuen tarpeen tunnistamisessa sekä yhtä lailla muiden koulutuksen järjestäjien hyödynnettävissä.