Ylläs on ykkönen kesälläkin – Ylläksen brändi maastopyöräilykohteena
Leikas, Eetu (2019)
Leikas, Eetu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316866
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia millainen Ylläksen brändi on tällä hetkellä maastopyöräilykohteena ja kuinka sitä tulisi jatkossa rakentaa. Tätä varten luotiin kyselytutkimus maastopyöräilyä harrastaville ihmisille.
Kohdeyrityksenä toimii Ylläksen Markkinointi Oy / Visit Ylläs, joka on vuonna 2012 perustettu alueellinen markkinointiyhtiö. Sen tavoitteena on mm. edistää Ylläksen alueen matkailua, lisätä brändin tunnettavuutta ja alueen vetovoimaisuutta pitkällä tähtäimellä. Vuonna 2017 Pallas-Yllästunturin kansallispuiston avauduttua myös pyöräilijöille, Ylläksen potentiaali pyöräilykohteena kasvoi merkittävästi. Tällä hetkellä maastopyöräily toimiikin koko kesämarkkinoinnin kärkenä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä pohditaan mikä on brändi ja kuinka brändiä voidaan muokata sekä vahvistaa. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi myös kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimus toteutettiin www-kyselynä, joka oli puolistrukturoitu ja sen otokseksi saatiin 253 vastaajaa. Aineistoa kerättiin kahden viikon ajan levittämällä kyselyä maastopyöräilyryhmissä Facebookissa. Saatu aineisto analysoitiin ja niiden perusteella tehtiin johtopäätöksiä.
Tutkimuksesta saadun tiedon ja jo aiemmin olemassa olevan teoriatiedon pohjalta saatiin arvioitua mikä Ylläksellä on hyvällä mallilla ja mitä tulisi kehittää.
Kohdeyrityksenä toimii Ylläksen Markkinointi Oy / Visit Ylläs, joka on vuonna 2012 perustettu alueellinen markkinointiyhtiö. Sen tavoitteena on mm. edistää Ylläksen alueen matkailua, lisätä brändin tunnettavuutta ja alueen vetovoimaisuutta pitkällä tähtäimellä. Vuonna 2017 Pallas-Yllästunturin kansallispuiston avauduttua myös pyöräilijöille, Ylläksen potentiaali pyöräilykohteena kasvoi merkittävästi. Tällä hetkellä maastopyöräily toimiikin koko kesämarkkinoinnin kärkenä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä pohditaan mikä on brändi ja kuinka brändiä voidaan muokata sekä vahvistaa. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi myös kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimus toteutettiin www-kyselynä, joka oli puolistrukturoitu ja sen otokseksi saatiin 253 vastaajaa. Aineistoa kerättiin kahden viikon ajan levittämällä kyselyä maastopyöräilyryhmissä Facebookissa. Saatu aineisto analysoitiin ja niiden perusteella tehtiin johtopäätöksiä.
Tutkimuksesta saadun tiedon ja jo aiemmin olemassa olevan teoriatiedon pohjalta saatiin arvioitua mikä Ylläksellä on hyvällä mallilla ja mitä tulisi kehittää.