Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Liikunnanohjausta 3-5 -vuotiaille lapsille päiväkodissa

Aittola, Pauliina; Pasanen, Sanna (2019)

 
Avaa tiedosto
Aittola ja Pasanen opinnäytetyo_2019.pdf (1.624Mt)
Lataukset: 


Aittola, Pauliina
Pasanen, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316864
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli antaa erään varsinaissuomessa toimivan päiväkodin kasvattajille menetelmiä 3-5 -vuotiaiden lasten liikunnanohjaamiseen, sekä kannustaa päiväkodissa olevia lapsia liikkumaan monipuolisemmin. Opinnäytetyömme toteutettiin projektimuotoisena. Projektiimme sisältyi neljä erilaista ohjattua liikuntatuokiota, joiden järjestämisestä vastasimme. Yhteistyöpäiväkodin toiveena projektimme suhteen oli lisätä liikunnallista toimintaa lapsille päiväkotiaikana. Päiväkoti, johon projektimme toteutimme, on mukana Ilo kasvaa liikkuen –hankkeessa ja järjestämällämme toiminnalla pyrimme tukemaan myös kyseisen hankeen tarkoitusta.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu nykyisiin liikuntasuosituksiin, joiden mukaan lasten tulisi liikkua kolme tuntia päivässä. Liikuntasuositukset on laadittu opetus- ja kulttuuriministeriössä vuonna 2016. Opinnäytetyössä tarkasteltiin lasten hyvinvointia, motorista kehitystä ja liikuntaa osana varhaiskasvatusta. Lapsen normaalin kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta säännöllinen liikunta on erittäin tärkeässä roolissa. Säännöllinen liikunta toimii tukena lapsen kasvulle ja kehitykselle. Liikkuminen edistää lisäksi lapsen muistamista ja vireystilaa, sekä auttaa uusien asioiden oppimisessa. Varhaiskasvatuksen rooli lasten hyvinvointierojen tasoittajana on merkittävä, sillä päiväkotiaikana lapselle voidaan tarjota pedagogisesti perusteltua, monipuolista liikuntaa. Liikunnan lisäksi lapsen hyvinvointia edistää riittävä huolenpito, lepo ja ravinto.

Kerätyn palautteen perusteella on todettavissa, että opinnäytetyömme jälkeen liikunta on lisääntynyt yhteistyöpäiväkodin arjessa. Myös lasten omaehtoinen liikunta on lisääntynyt, etenkin lasten ulkoiluhetkien aikana.

Projektimme tuotoksena valmistui liikuntakansio, johon kokosimme kaikki projektin aikana pitämämme liikuntatuokiot. Tuotosta voidaan hyödyntää jatkossa päiväkodin liikuntatuokioissa ja niitä suunniteltaessa.
 
The aim of this functional thesis is to provide the early childhood education professionals of varsinaissuomi with new methods to support the instruction of children’s physical exercise, and also to encourage children in daycare centers to be more active. This thesis was realized as a project and it entailed four different exercise instruction sessions in a daycare centre. The hope of the participating day care center was to provide more exercise for the children during their time at the daycare centre. The daycare center is a part of the Ilo kasvaa liikkuen -project, and our intention was to support the operations of that project.
The theoretical framework is based on current exercise guidelines, according to which children should exercise three hours a day. The exercise recommendations have been developed in the Ministry of Education and Culture in 2016. This thesis examines the wellbeing of the children, their motor development and exercise as a part of early childhood education. regular exercise plays an instrumental role in the wellbeing and normal development of a child. Regular exercise supports a child’s growth and development. Exercise enhances the memory and vitality of a child and thus helps in absorbing new things. The role of early childhood education in 4evelling disparities in wellbeing among children is significant. because during the daytime, children can be offered pedagogically backed, diverse forms of exercise. In addition to exercise, a child’s wellbeing is also advanced through adequate care, rest, and nutrition.
Through the feedback that we gathered we can state that since our thesis project was carried out, the amount of daily exercise in the daycare centers has increased. Also, the amount of exercise initiated by the children has increased, especially during the time they spend outdoors. In the course of our functional thesis project, we have compiled a binder in which we tracked all the exercise sessions that were held during the project. The compilation of information can be made use of in the future when planning and implementing further exercise sessions in the daycare center.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste