Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kännykät kiertoon : Kuinka kehittää matkapuhelinten kierrätystä Gigantissa

Antti-Oskari, Peltonen (2019)

 
Avaa tiedosto
YAMK-Opinnäytetyö - Master's Thesis (1.087Mt)
Lataukset: 


Antti-Oskari, Peltonen
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061517013
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää matkapuhelinten kierrätystä ja tuottaa toimeksiantajana toimineen Gigantti Oy Ab:n käyttöön kehitysehdotuksia, joiden avulla asiakkaiden matkapuhelinten kierrätystä olisi mahdollista tehostaa nykyisestä. Tavoitteena on tämän avulla mahdollistaa entistä suurempi kierrätysaste ja toisaalta mahdollistaa tehokkaampi materiaalien kierto kiertotalouden periaatteita mukaillen.

Kehittämistehtävässä hyödynnettiin ydinpätevyyspuun konseptia, jonka avulla luotiin käsitys yrityksen vahvuuksista ja voimavaroista, joita pystyttiin hyödyntämään matkapuhelinten kierrättämisen kehittämiseksi. Vahvuuksien kartoitus ja kehitysehdotusten luonti toteutettiin työpajassa yhdessä toimeksiantajan kanssa hyödyntäen tietoperustasta ja tutkimuksesta saatua ymmärrystä.

Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee aiempaa tutkimusta matkapuhelinten kierrätyksestä sekä kiertotalouden periaatteita ja ilmenemistä. Näiden lisäksi tietoperustassa käsitellään palveluliiketoiminnan periaatteita, arvon luontia sekä asiakkaiden hyödyntämistä palveluiden kehittämisessä. Lisäksi käsitellään asiakastuntemuksen ja asiakastyytyväisyyden hyödyntämistä liiketoiminnan kehittämisessä sekä näiden hyödyntämistä liiketoiminnallisen edun saavuttamiseksi.

Tutkimuksessa hyödynnettiin teemahaastatteluita, joissa pyrittiin saamaan lisäymmärrystä aiheesta. Teemahaastatteluiden aiheiden laadinnassa hyödynnettiin tietoperustan pohjalta luotuja teemoja. Lisäksi teemahaastattelun tuloksista luotiin omia teemojaan, joita hyödynnettiin kehitysehdotusten luomisessa.

Gigantille kehitettiin opinnäytetyön tuloksena viisi kehitysehdotusta. Ensinnä on tärkeää keskittyä asiakaspalveluun ja tunnistaa asiakkaan tarpeet. Toisekseen on tärkeää tuoda esille, että Gigantissa laitteet käsitellään ja kierrätetään tietoturvallisesti ja asiaankuuluvasti. Kolmannekseen Gigantilla on vahvan näkyvyyden ja markkinoinnin kautta mahdollisuus tuoda matkapuhelinten kierrätyksen tärkeyttä yleisesti tutummaksi. Neljänneksi nähtiin, että muilla tuotesektoreilla hankittua osaamista kierrätyspalveluiden myynnistä voidaan hyödyntää myös matkapuhelinten tuotesektorilla. Viidenneksi nähtiin tärkeänä, että ympäristöasiat otetaan aktiivisemmin mukaan myös myynnin arvomaailmaan.

Johtopäätöksinä voidaan todeta, että opinnäytetyössä pystyttiin luomaan kehitysehdotuksia, joiden avulla pystyttiin vastaamaan tunnistettuihin haasteisiin. Jatkon kannalta on tärkeää, että toimenpiteitä ryhdytään hyödyntämään toimeksiantajalla, jotta niiden toimivuutta pystytään tarkemmin tutkimaan käytännössä. Toimeksiantajalla on paljon potentiaalia vastata asiakkaiden toiveisiin ja kehittää toimintaansa vastaamaan itselleen asettamia tavoitteita laitteiden kierrättämiseksi. Toimeksiantajan laaja kontaktiverkosto tarjoaa myös mahdollisuuden kehittää kiertotaloutta tukevia toimia ja toimintoja entisestään. Opinnäytetyöstä saatu ymmärrys tukee myös muita alan toimijoita näiden pyrkiessä kohti kiertotaloutta.
 
The aim of the thesis was to develop the recycling of mobile phones and to create development proposals for Gigantti Oy Ab, which has acted as the client, to improve the recycling of customers’ mobile phones. The aim was to thus allow a higher recycling rate and, on the other hand, enable a more efficient circulation of materials in accordance with the principles of the circular economy.

The development process was based on the concept of the competence tree, which created an understanding of the company's strengths and resources that could be utilized to develop mobile phone recycling. The mapping of the client’s strengths and the creation of development suggestions were carried out in a workshop together with the client, drawing on the understanding of the knowledge base and the study.

The thesis discusses previous research on mobile phone recycling and the principles and appearance of the circular economy. In addition to these, the thesis discusses the principles of service business, value creation and customer utilization in service development, the utilization of customer knowledge and customer satisfaction in business development and their potential to achieve a business advantage.

The study utilized theme interviews to gain further understanding of the subject. Themes created on the basis of the previous research on mobile phone recycling were used in the preparation of topics for theme interviews. In addition, the themes of the theme interview created their own themes, which were used in creating development proposals.

As a result of the thesis, five development proposals were developed for Gigantti. First of all, it is important to focus on customer service and identify customer needs. Secondly, it is important to point out that Gigantti handles and recycles equipment safely and appropriately. Thirdly, through its strong visibility and marketing, Gigantti has the opportunity to make mobile phone recycling more widely known. Fourthly, the expertise in the sale of recycling services acquired other product sectors could be used. Fifth, it was considered important to tie the environmental values more to the sales values.

In conclusion, development proposals, that were able to respond to the identified challenges, were created. In the future, it is important that the client utilizes the development proposals in order to be able to investigate their functionality in practice. The client has a lot of potential to respond to customers' wishes and develop their activities to meet the goals they set for recycling. The customer's extensive contact network also offers a great opportunity for further development and allows activities that support the circular economy. The understanding of the thesis also supports other actors in the field as they strive towards a circular economy.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste