Markkinoinnin automaatioiden luominen Yritys X:lle Custobar-alustassa
Viljakainen, Susanna (2019)
Viljakainen, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061617066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061617066
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään markkinoinnin automaatioviesteihin sekä niiden hyödyntämiseen Yritys X:n markkinoinnin kehittämisessä. Automaatioviestit on toteutettu käyttäen pohjana Custobarin markkinointialustaa. Yritys X on vähittäistavaraliike, jonka kesän suurin myyntiosuus koostuu polkupyöristä. Kiireellisyyden vuoksi he eivät ole kerinneet perehtyä automaatioiden tekemiseen, jonka vuoksi tämä opinnäytetyö auttaa heitä näkemään, markkinoinnin automaatioviestien hyödyt. Custobar haluaa auttaa heitä kehittämään automaatiota, jonka vuoksi Custobarin asiakaspalvelupäällikkö on luvannut ohjata automaatioiden tekemisessä Yritys X:lle.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä 3 erilaista markkinoinnin automaatioviestiä Yritys X:lle, mitkä teorian ja/tai toiveiden pohjalta on katsottu toimiviksi. Kaksi näistä automaatioviesteistä (kiitosviesti sekä keskeneräinen selaus) ovat Yritys X:n automaatioiden toivelistalta ja yksi (passiivisten herättely 180 päivää) luodaan teoriatiedon perusteella.
Ensimmäisenä automaatioviesteille tehdään asiakasryhmien rajaus eli segmentointi. Tämän jälkeen suunnitellaan itse markkinoinnin automaatioviestin sisältö. Viimeisenä näille automaatioille katsotaan aika-asetukset kuntoon ja lisätään tarvittaessa kuponkikoodit. Tämän jälkeen automaatiot ovat valmiita lähetettäväksi.
Custobarin tavoitteena on saada markkinointiviestien keskimääräisiksi avausprosenteiksi 30 %. Jokaisen opinnäytetyön aikana luodun automaatioviestin avausprosentti on yli 30 %, joten viestit onnistuivat yli odotusten niin omalla, Yritys X:n kuin Custobarinkin mittakaavalla. Jokainen viesti tuotti myös konversiota (eli tuottoa) Yritys X:lle. Myös laaditun asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset olivat hyviä.
Opinnäytetyöstä selvisi, että markkinoinnin automaatioviestit ovat hyödyllisiä. Viestien luomisen jälkeen automaatiot pyörivät koko ajan taustalla ja tuottavat yritykselle konversiota. Tämän vuoksi markkinoinnin automaatioviestien tekemiseen ja suunnittelemiseen kannattaa käyttää aikaa, jotta ne houkuttelevuuden avulla saisivat asiakkaan reagoimaan viestiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä 3 erilaista markkinoinnin automaatioviestiä Yritys X:lle, mitkä teorian ja/tai toiveiden pohjalta on katsottu toimiviksi. Kaksi näistä automaatioviesteistä (kiitosviesti sekä keskeneräinen selaus) ovat Yritys X:n automaatioiden toivelistalta ja yksi (passiivisten herättely 180 päivää) luodaan teoriatiedon perusteella.
Ensimmäisenä automaatioviesteille tehdään asiakasryhmien rajaus eli segmentointi. Tämän jälkeen suunnitellaan itse markkinoinnin automaatioviestin sisältö. Viimeisenä näille automaatioille katsotaan aika-asetukset kuntoon ja lisätään tarvittaessa kuponkikoodit. Tämän jälkeen automaatiot ovat valmiita lähetettäväksi.
Custobarin tavoitteena on saada markkinointiviestien keskimääräisiksi avausprosenteiksi 30 %. Jokaisen opinnäytetyön aikana luodun automaatioviestin avausprosentti on yli 30 %, joten viestit onnistuivat yli odotusten niin omalla, Yritys X:n kuin Custobarinkin mittakaavalla. Jokainen viesti tuotti myös konversiota (eli tuottoa) Yritys X:lle. Myös laaditun asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset olivat hyviä.
Opinnäytetyöstä selvisi, että markkinoinnin automaatioviestit ovat hyödyllisiä. Viestien luomisen jälkeen automaatiot pyörivät koko ajan taustalla ja tuottavat yritykselle konversiota. Tämän vuoksi markkinoinnin automaatioviestien tekemiseen ja suunnittelemiseen kannattaa käyttää aikaa, jotta ne houkuttelevuuden avulla saisivat asiakkaan reagoimaan viestiin.