Kohti alueellisten toimijoiden yhteistoimintaa - Verkostomalli ja sähköinen työkirja kehittämisen tueksi
Asikainen, Sanna (2019)
Asikainen, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061717097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061717097
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu vuosien 2017-2019 aikana osana Me-säätiön ja Lohjan kaupungin Me-koulu -yhteistyöhanketta. Opinnäytetyön taustaorganisaatioihin kuuluu lisäksi Apuomena ry:n Kansalaistoiminnan keskus. Kyseisten vuosien aikana olen työskennellyt Me-koulu –hankkeessa kehittäjänä ja sen myötä ollut mukana kaupungin eri verkostoissa osallisena ja asiantuntijana. Verkostoissa käydyt keskustelut ja ammatilliset huomiot ovat opinnäytetyöni taustalla.
Me-koulu –hankkeessa tunnistettiin syrjäytymiseen johtavia riskitekijöitä ja niihin vastaavia suojaavia tekijöitä. Yksi arkea tukeva ja syrjäytymiseltä suojaava tekijä on eri verkostojen välinen yhteistyö ja –toiminta. Palveluiden ollessa aidosti lapsi-, nuori- ja perhelähtöisiä tulee palveluiden kattaa kaikki lapsen ja nuoren kasvuyhteisöt – koti, koulu ja vapaa-aika. Opinnäytetyön kehittämistyö toteutettiin vapaa-aika –sektorilla.
Opinnäytetyön tavoitteina on osana alueellisten toimijoiden yhteistyöverkoston kehittämistä 1) mallintaa alueellinen yhteistoiminta osaksi Lohjan kaupungin aluejohtamista sekä 2) luoda sähköinen työkirja alueellisten toimijoiden yhteistoiminnan kehittämisen tueksi. Alueellinen toimijoiden yhteistyöverkosto koostuu alueen vapaaehtoistoimijoista, järjestöjen, seurojen ja yhdistysten edustajista, yrittäjistä sekä huoltajista.
Opinnäytetyö on pragmaattinen arviointi, jossa on sovellettu osallistavaa arviointia. Lisäksi kehittämistoiminnan menetelmänä on käytetty Hyvän Mitta –vaikuttavuusketjua. Kehittämistyö ja tiedon kerääminen on pääasiassa tehty alueellisessa yhteistyöverkostossa osana sen kehittymistä. Opinnäytetyön viitekehyksenä käsitellään kansalaistoiminnan ja vapaaehtoisuuden erityispiirteitä sekä yhteistyön ja –toiminnan edellytyksiä.
Tuotoksena kehitettiin malli, jossa yhdistyvät Lohjan kaupungin aluejohtaminen, kaupungin työntekijöiden alueellinen verkosto, alueellisten toimijoiden verkosto sekä alueen vanhempainyhdistysten yhteistyöverkosto. Toiseen opinnäytetyön tavoitteeseen luotiin tuotokseksi sähköinen työkirja Kohti alueellisten toimijoiden yhteistoimintaa, jonka tarkoitus on olla eri toimijoiden yhteistoiminnan kehittämisen tukena esimerkiksi alueellisia tapahtumia järjestäessä. Sähköinen työkirja koostuu eri vaiheisiin liittyvistä teemoista ja kysymyksistä. Opinnäytetyön tuotoksia on mahdollista soveltaa ja hyödyntää sekä muokata tulevaisuuden tarpeita vastaaviksi yhdessä kohderyhmien kanssa.
Muuttuva yhteiskunta luo tarpeen kohdentaa resursseja ja kehittää toimintoja olemassa olevilla resursseilla tarpeita vastaaviksi. Resurssien uudelleen kohdentamisella, verkostojen vuorovaikutuksella ja yhteistoiminnalla sekä rohkeilla yhteisillä kokeiluilla on mahdollista tarjota kokonaisvaltaisempia palveluita kuntalaisille ja tarjota mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa omaan ympäristöön ja yhteisöön. Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan osaltaan tähän tarpeeseen kannustamalla ja tukemalla verkostoja yhteistyöhön ja –toimintaan, ettei yksikään jää syrjään.
Me-koulu –hankkeessa tunnistettiin syrjäytymiseen johtavia riskitekijöitä ja niihin vastaavia suojaavia tekijöitä. Yksi arkea tukeva ja syrjäytymiseltä suojaava tekijä on eri verkostojen välinen yhteistyö ja –toiminta. Palveluiden ollessa aidosti lapsi-, nuori- ja perhelähtöisiä tulee palveluiden kattaa kaikki lapsen ja nuoren kasvuyhteisöt – koti, koulu ja vapaa-aika. Opinnäytetyön kehittämistyö toteutettiin vapaa-aika –sektorilla.
Opinnäytetyön tavoitteina on osana alueellisten toimijoiden yhteistyöverkoston kehittämistä 1) mallintaa alueellinen yhteistoiminta osaksi Lohjan kaupungin aluejohtamista sekä 2) luoda sähköinen työkirja alueellisten toimijoiden yhteistoiminnan kehittämisen tueksi. Alueellinen toimijoiden yhteistyöverkosto koostuu alueen vapaaehtoistoimijoista, järjestöjen, seurojen ja yhdistysten edustajista, yrittäjistä sekä huoltajista.
Opinnäytetyö on pragmaattinen arviointi, jossa on sovellettu osallistavaa arviointia. Lisäksi kehittämistoiminnan menetelmänä on käytetty Hyvän Mitta –vaikuttavuusketjua. Kehittämistyö ja tiedon kerääminen on pääasiassa tehty alueellisessa yhteistyöverkostossa osana sen kehittymistä. Opinnäytetyön viitekehyksenä käsitellään kansalaistoiminnan ja vapaaehtoisuuden erityispiirteitä sekä yhteistyön ja –toiminnan edellytyksiä.
Tuotoksena kehitettiin malli, jossa yhdistyvät Lohjan kaupungin aluejohtaminen, kaupungin työntekijöiden alueellinen verkosto, alueellisten toimijoiden verkosto sekä alueen vanhempainyhdistysten yhteistyöverkosto. Toiseen opinnäytetyön tavoitteeseen luotiin tuotokseksi sähköinen työkirja Kohti alueellisten toimijoiden yhteistoimintaa, jonka tarkoitus on olla eri toimijoiden yhteistoiminnan kehittämisen tukena esimerkiksi alueellisia tapahtumia järjestäessä. Sähköinen työkirja koostuu eri vaiheisiin liittyvistä teemoista ja kysymyksistä. Opinnäytetyön tuotoksia on mahdollista soveltaa ja hyödyntää sekä muokata tulevaisuuden tarpeita vastaaviksi yhdessä kohderyhmien kanssa.
Muuttuva yhteiskunta luo tarpeen kohdentaa resursseja ja kehittää toimintoja olemassa olevilla resursseilla tarpeita vastaaviksi. Resurssien uudelleen kohdentamisella, verkostojen vuorovaikutuksella ja yhteistoiminnalla sekä rohkeilla yhteisillä kokeiluilla on mahdollista tarjota kokonaisvaltaisempia palveluita kuntalaisille ja tarjota mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa omaan ympäristöön ja yhteisöön. Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan osaltaan tähän tarpeeseen kannustamalla ja tukemalla verkostoja yhteistyöhön ja –toimintaan, ettei yksikään jää syrjään.