Mallia alustataloudesta Laurean uuden oppimisalustan valintaan
Takkinen, Saara (2019)
Takkinen, Saara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062017399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062017399
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tukea Laurea Ammattikorkeakoulua uuden oppimisalustan valinnassa. Tarkoituksena on tutkia alustatalouden malleja ja soveltaa niitä korkeakoulun oppimisalustan valintaan. Laurean oppimisalustan valintaan perustetun työryhmän tulisi saada työn avulla hyvät pohjatiedot alustatalouden malleista ja niiden soveltamisesta korkeakoulumaailmaan. Työn on tarkoitus kuvata alustatalouden luomia normeja esittelemällä alusta, jolla on miljoonia käyttäjiä päivittäin. Esimerkin avulla kuvataan alustoihin liittyviä vuorovaikutus-, suunnittelu ja toimintamalleja, jotka vaikuttavat jo nyt tai voidaan odottaa vaikuttavan tulevaisuudessa myös alustoihin korkeakoulutuksessa.
Tietoperustan muodostaa kirjallisuus digitalisaatiosta ja alustataloudesta. Kirjallisuutta tukee katsaus digitalisaation vaikutuksiin korkeakoulutuksessa Suomessa ja muualla. Jotta työhön saatiin mahdollisimman tuore näkökulma alustatalouteen, menetelmäksi valittiin benchmarkkaus. Benchmarkkauksen avulla saadaan tietoa, joka ei ole ehtinyt vielä tutkimuksiin ja kirjallisuuteen.
Työn keskeinen tuotos on tähän hetkeen ja tulevaisuuteen katsovat näkemykset, siitä mihin uuden oppimisalustan valinnassa tulisi kiinnittää huomiota. Koska muutosvauhti alustataloudessa on nopea, työ ei ota kantaa yksityiskohtaisiin teknisiin ominaisuuksiin alustalla, vaan kannustaa pohtimaan valintaa isojen teemojen ja valittavan kumppanin kautta. Työtä voisi jatkaa tutkimalla useampia alustoja, sekä täysin muilta että koulutuksen alalta. Muun muassa peliteollisuudesta ja liike-elämän koulutuksen parista löytyisi varmasti mielenkiintoisia toteutuksia, joissa alustoja liiketoimintamallina on jo sovellettu pitkään.
Tietoperustan muodostaa kirjallisuus digitalisaatiosta ja alustataloudesta. Kirjallisuutta tukee katsaus digitalisaation vaikutuksiin korkeakoulutuksessa Suomessa ja muualla. Jotta työhön saatiin mahdollisimman tuore näkökulma alustatalouteen, menetelmäksi valittiin benchmarkkaus. Benchmarkkauksen avulla saadaan tietoa, joka ei ole ehtinyt vielä tutkimuksiin ja kirjallisuuteen.
Työn keskeinen tuotos on tähän hetkeen ja tulevaisuuteen katsovat näkemykset, siitä mihin uuden oppimisalustan valinnassa tulisi kiinnittää huomiota. Koska muutosvauhti alustataloudessa on nopea, työ ei ota kantaa yksityiskohtaisiin teknisiin ominaisuuksiin alustalla, vaan kannustaa pohtimaan valintaa isojen teemojen ja valittavan kumppanin kautta. Työtä voisi jatkaa tutkimalla useampia alustoja, sekä täysin muilta että koulutuksen alalta. Muun muassa peliteollisuudesta ja liike-elämän koulutuksen parista löytyisi varmasti mielenkiintoisia toteutuksia, joissa alustoja liiketoimintamallina on jo sovellettu pitkään.