Palaute osana vuokratyön työntekijäkokemuksen kehittämistä
Riihiaho, Henna (2019)
Riihiaho, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062017413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062017413
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä työntekijäkokemukseen vuokratyön kontekstissa, sekä tarkastella vuokratyöntekijäkokemuksen kehittämistä palautteen kysymisen keinoin. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, tietoperustasta ja kehittämistehtävästä. Tutkimustehtävänä oli selvittää millaisia teemoja tulisi kehittämistehtävän palautetyökalussa käsitellä, jotta Henkilöstövuokrausyritys voisi kehittää vuokratyöntekijäkokemustaan.
Tietoperustassa selvitettiin henkilöstövuokrauksen ominaispiirteitä ja työntekijöiden kokemia haasteita. Koettuja haasteita olivat vuokratyön huono maine, työn epävarmuus ja sitoutumisen vaikeus sekä vakituisen työn kaipuu. Tietoperustassa perehdyttiin kirjallisuuden kautta myös työntekijäkokemuksen käsitteeseen. Työntekijäkokemus koostuu kolmesta toimintaympäristöstä: fyysisestä, teknologisesta ja kulttuuriympäristöstä. Näiden pohjana toimii yrityksen toiminta-ajatus.
Vuokratyöntekijöiden kokemien haasteiden ja työntekijäkokemusta rakentavien elementtien pohjalta muodostettiin erilaisia teemoja, joita hyödynnettiin palautetyökalun kysymysten laadinnassa. Palautetyökalussa kysyttäviksi teemoiksi nostettiin tavoitteet ja kehittyminen, esimiestyö ja johtaminen, vuorovaikutus ja yhteistyö, sekä ohjelmisto ja välineistö.
Palautetyökalun tarkoituksena oli parantaa tiedon kulkua kolmikantaisessa vuokratyösuhteessa. Palautetta kysyttiin toimeksiantajayrityksen vuokratyöntekijöiltä ja saatua tietoa hyödynnettiin osana yrityksen kehityskeskusteluja ja laatupalavereja. Palautetyökalun keräämistä vastauksista onnistuttiin saamaan kaivattua tietoa työntekijöiden oloista ulkopuolisessa käyttäjäyrityksessä.
Työn tuloksena todettiin, että työntekijäkokemuksen kehittäminen kolmikantaisessa henkilöstövuokrauksessa on ristiriitaista sen monialaisuuden vuoksi. Työvoimapulan ja kovan kilpailun vuoksi työntekijäkokemuksen kehittäminen on perusteltua. Hyvä työntekijäkokemus voi olla kilpailuetu. Työntekijäkokemusta voidaan kehittää silloin toiminnassa, joka tapahtuu vuokrausyrityksen ja vuokratyöntekijän välillä.
Tietoperustassa selvitettiin henkilöstövuokrauksen ominaispiirteitä ja työntekijöiden kokemia haasteita. Koettuja haasteita olivat vuokratyön huono maine, työn epävarmuus ja sitoutumisen vaikeus sekä vakituisen työn kaipuu. Tietoperustassa perehdyttiin kirjallisuuden kautta myös työntekijäkokemuksen käsitteeseen. Työntekijäkokemus koostuu kolmesta toimintaympäristöstä: fyysisestä, teknologisesta ja kulttuuriympäristöstä. Näiden pohjana toimii yrityksen toiminta-ajatus.
Vuokratyöntekijöiden kokemien haasteiden ja työntekijäkokemusta rakentavien elementtien pohjalta muodostettiin erilaisia teemoja, joita hyödynnettiin palautetyökalun kysymysten laadinnassa. Palautetyökalussa kysyttäviksi teemoiksi nostettiin tavoitteet ja kehittyminen, esimiestyö ja johtaminen, vuorovaikutus ja yhteistyö, sekä ohjelmisto ja välineistö.
Palautetyökalun tarkoituksena oli parantaa tiedon kulkua kolmikantaisessa vuokratyösuhteessa. Palautetta kysyttiin toimeksiantajayrityksen vuokratyöntekijöiltä ja saatua tietoa hyödynnettiin osana yrityksen kehityskeskusteluja ja laatupalavereja. Palautetyökalun keräämistä vastauksista onnistuttiin saamaan kaivattua tietoa työntekijöiden oloista ulkopuolisessa käyttäjäyrityksessä.
Työn tuloksena todettiin, että työntekijäkokemuksen kehittäminen kolmikantaisessa henkilöstövuokrauksessa on ristiriitaista sen monialaisuuden vuoksi. Työvoimapulan ja kovan kilpailun vuoksi työntekijäkokemuksen kehittäminen on perusteltua. Hyvä työntekijäkokemus voi olla kilpailuetu. Työntekijäkokemusta voidaan kehittää silloin toiminnassa, joka tapahtuu vuokrausyrityksen ja vuokratyöntekijän välillä.