Perehdytyssuunnitelman kehittäminen palvelumuotoilun keinoin : case: Sijoitusalan yritys
Kunnas, Julia (2019)
Kunnas, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062617542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062617542
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää sijoitusalalla toimivan toimeksiantajayrityksen perusperehdytysprosessia hyödyntäen palvelumuotoilun keinoja.
Tietoperusta opinnäytetyössä koostuu perehdytyksen teoriasta, perehdytyksen laadukkuuden määrittämisestä sekä palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun peruskäsitteiden teoriasta sekä työssä käytetyistä palvelumuotoilun työkaluista.
Perehdytyksen nykytilan arvioinnissa osallistuttiin perusperehdytykseen yrityksen uusien työntekijöiden kanssa sekä haastateltiin henkilöstöjohtajaa.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin puoliavointa teemahaastattelua, ja työssä haastateltiin yhteensä neljää yrityksessä puolen vuoden sisään aloittanutta henkilöä. Haastatteluiden analysoinnin jälkeen perusperehdytyksen kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilun työkaluja perehdytyksen kehittämiseen.
Opinnäytetyön kehittämisideat liittyvät toimiin sujuvan perehdytysprosessin varmistamiseksi ja sen laadun varmistamiseksi.
Nykyinen perehdytysprosessi yrityksessä on perusasiat kattava ja toimiva, ja kehitysideat ovat yksityiskohtiin ja perehdytysohjelman rytmittämiseen liittyviä.
Työn lopputuloksena on hyvän perehdytyksen määrittäminen ja sopivan perehdytysprosessin toimintaehdotus toimeksi antaneen yrityksen tarpeisiin.
Tietoperusta opinnäytetyössä koostuu perehdytyksen teoriasta, perehdytyksen laadukkuuden määrittämisestä sekä palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun peruskäsitteiden teoriasta sekä työssä käytetyistä palvelumuotoilun työkaluista.
Perehdytyksen nykytilan arvioinnissa osallistuttiin perusperehdytykseen yrityksen uusien työntekijöiden kanssa sekä haastateltiin henkilöstöjohtajaa.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin puoliavointa teemahaastattelua, ja työssä haastateltiin yhteensä neljää yrityksessä puolen vuoden sisään aloittanutta henkilöä. Haastatteluiden analysoinnin jälkeen perusperehdytyksen kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilun työkaluja perehdytyksen kehittämiseen.
Opinnäytetyön kehittämisideat liittyvät toimiin sujuvan perehdytysprosessin varmistamiseksi ja sen laadun varmistamiseksi.
Nykyinen perehdytysprosessi yrityksessä on perusasiat kattava ja toimiva, ja kehitysideat ovat yksityiskohtiin ja perehdytysohjelman rytmittämiseen liittyviä.
Työn lopputuloksena on hyvän perehdytyksen määrittäminen ja sopivan perehdytysprosessin toimintaehdotus toimeksi antaneen yrityksen tarpeisiin.