Brändin merkitys B2B-liiketoiminnassa : Case: Yritys X
Halkola, Julia (2019)
Halkola, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062017418
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062017418
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli brändin ja asiakaspolun tutkiminen B2B-liiketoiminnassa. Opinnäytetyö toteutettiin yritykselle X ja tutkimuskohteena oli case-yrityksen asiakkaiden mielikuvat yrityksestä ja sen brändistä sekä heidän kulkemansa polku yrityksen palveluiden piiriin. Tavoitteena oli selvittää, oliko case-yrityksestä muodostunut jonkinlainen mielikuva asiakkaiden mieleen ja mitkä tekijät saivat heidät lähtemään yhteistyöhön case-yrityksen kanssa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin puolistrukturoitua kvalitatiivista menetelmää. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluilla ja haastateltavina toimivat case-yrityksen asiakkaat. Haastattelun kysymykset painottuivat haastateltavien omiin kokemuksiin aihepiiristä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui yleisesti markkinoinnin teorioista, kuten brändistä, tunnettuudesta, asiakaspolusta ja segmentoinnista. Teoriaa kerättiin kirjallisuudesta sekä internetistä.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan pitää sitä, että haastatellut henkilöt eivät olleet muodostaneet erikseen mielikuvia yrityksestä vaan heidän kanssaan työs-kennelleestä konsultista. He eivät välttämättä olleet kiinnittäneet edes huomiota konsultin takana toimivaan yritykseen. Asiakkaan ja konsultin väliset hyvät luottamussuhteet sekä onnistuneet projektit kuitenkin saivat haastatellut näkemään case-yrityksen kaikin puolin positiivisessa valossa. Tutkimuksen toteuttamishet-kellä suurin osa haastatelluista asiakkaista oli päätynyt asiakkaaksi jollain tapaa verkostojen kautta.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin puolistrukturoitua kvalitatiivista menetelmää. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluilla ja haastateltavina toimivat case-yrityksen asiakkaat. Haastattelun kysymykset painottuivat haastateltavien omiin kokemuksiin aihepiiristä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui yleisesti markkinoinnin teorioista, kuten brändistä, tunnettuudesta, asiakaspolusta ja segmentoinnista. Teoriaa kerättiin kirjallisuudesta sekä internetistä.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan pitää sitä, että haastatellut henkilöt eivät olleet muodostaneet erikseen mielikuvia yrityksestä vaan heidän kanssaan työs-kennelleestä konsultista. He eivät välttämättä olleet kiinnittäneet edes huomiota konsultin takana toimivaan yritykseen. Asiakkaan ja konsultin väliset hyvät luottamussuhteet sekä onnistuneet projektit kuitenkin saivat haastatellut näkemään case-yrityksen kaikin puolin positiivisessa valossa. Tutkimuksen toteuttamishet-kellä suurin osa haastatelluista asiakkaista oli päätynyt asiakkaaksi jollain tapaa verkostojen kautta.