Sosiaalinen media : osa yritysten markkinointiviestintää
Puranen, Reijo; Nikkinen, Antti (2010)
Puranen, Reijo
Nikkinen, Antti
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216803
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalista mediaa osana yritysten markkinointiviestintää. Sosiaalinen media on luonut lyhyessä ajassa uuden markkinointikanavan, joka tavoittaa käyttäjät kellonajasta riippumatta. Samalla tämä uusi kanava haastaa markkinoijat muokkaamaan perinteisiä markkinointikeinoja ja luomaan kokonaan uusia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sosiaalisen median toimintaympäristöä ja selvittää, onko sosiaalinen media soveltuva ja tuottava yritysten markkinointikanavaksi, vai pelkkä ohikiitävä trendi-ilmiö.
Teoriaosuudessa sosiaalisen median soveltuvuutta yritysten markkinointikanavaksi tutkittiin aihepiiriä käsittelevän kirjallisuuden, tutkimusten ja verkkomateriaalien pohjalta. Kirjoittajien omat näkemykset ja kokemukset sosiaalisesta mediasta toimivat suunnannäyttäjänä opinnäytetyön lopulliselle fokukselle.
Sosiaalisen median soveltuvuutta yritysten markkinointikanavaksi selvitettiin laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta eri markkinoinnin työntekijää viidestä eri yrityksestä, joissa käytetään sosiaalista mediaa osana markkinointiviestintää. Tavoitteena oli saada kuva siitä, miten yritykset suhtautuvat sosiaaliseen mediaan ja miten sosiaalista mediaa hyödynnetään osana yritysten markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön lopuksi vertailtiin teoriaosuuden löydöksiä tutkimuksessamme ilmi tulleisiin havaintoihin. Näiden pohjalta saatiin selville, että yritykset eivät vielä ole täysin ymmärtäneet sosiaalisen median potentiaalia ja sen eroja perinteisiksi koettuihin markkinointikanaviin verrattuna. Yritykset ovat mukana sosiaalisessa mediassa, mutta tietotaidon sekä vakiintumattomien toimintapojen puute, varsinkin pienten yritysten keskuudessa, estää yrityksiä saavuttamasta sosiaalisen median täyttä hyötyä.
Teoriaosuudessa sosiaalisen median soveltuvuutta yritysten markkinointikanavaksi tutkittiin aihepiiriä käsittelevän kirjallisuuden, tutkimusten ja verkkomateriaalien pohjalta. Kirjoittajien omat näkemykset ja kokemukset sosiaalisesta mediasta toimivat suunnannäyttäjänä opinnäytetyön lopulliselle fokukselle.
Sosiaalisen median soveltuvuutta yritysten markkinointikanavaksi selvitettiin laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta eri markkinoinnin työntekijää viidestä eri yrityksestä, joissa käytetään sosiaalista mediaa osana markkinointiviestintää. Tavoitteena oli saada kuva siitä, miten yritykset suhtautuvat sosiaaliseen mediaan ja miten sosiaalista mediaa hyödynnetään osana yritysten markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön lopuksi vertailtiin teoriaosuuden löydöksiä tutkimuksessamme ilmi tulleisiin havaintoihin. Näiden pohjalta saatiin selville, että yritykset eivät vielä ole täysin ymmärtäneet sosiaalisen median potentiaalia ja sen eroja perinteisiksi koettuihin markkinointikanaviin verrattuna. Yritykset ovat mukana sosiaalisessa mediassa, mutta tietotaidon sekä vakiintumattomien toimintapojen puute, varsinkin pienten yritysten keskuudessa, estää yrityksiä saavuttamasta sosiaalisen median täyttä hyötyä.