Henkilöstöpalveluyrityksen kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Rantala, Marko (2019)
Rantala, Marko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019072617677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019072617677
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli keinoja joilla henkilöstöpalveluyrityksen kehittämismahdollisuuksia tutkitaan palvelumuotoilun näkökulmasta. Tutkin henkilöstöpalvelualan nykytilannetta sekä keinoja millä henkilöstöpalveluyritys voi erottautua muista henkilöstöpalvelualan yrityksistä niin yritysasiakkaiden kuin vuokratyöntekijöiden suuntaan.
Tavoitteena oli löytää kehitysehdotuksia ja luoda opinnäytetyön kohdeyritykselle toimintamalli jolla yritys voi vahvistaa työnantajakuvaansa ja olla houkuttelevampi työnantaja yritysasiakkaiden sekä työnhakijoiden keskuudessa.
Teoriaosa käsitteli henkilöstöpalvelualaa, palvelua sekä yrityskuvaa. Empiirisessä osassa haastateltiin henkilöstöpalveluita käyttävien yritysten asiantuntijoita, vuokratyöntekijöitä ja kohdeyrityksen työntekijöitä. Haastatteluissa käsiteltiin mielikuvia henkilöstöpalvelualasta ja työnantajakuvan merkitystä rekrytoinnissa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuk- sena syksyllä 2018 ja siinä käytettiin kehittävää tutkimusotetta, jonka tarkoituksena oli ilmiön syvällinen ymmärtäminen.
Keskeisimmät kehitysehdotukset liittyivät asiakaslähtöiseen ajatteluun, viestintään sosiaalisessa mediassa ja havaintoihin yhteistyömahdollisuuksista työvoimapalveluita tarjoavien paikallisten palveluntuottajien kanssa.
Tulosten perusteella henkilöstöpalveluala on hyvin kilpailtu ja henkilöstöpalveluyrityksen on haasteellista erottautua muista alan toimijoista. Toimialan yritysten tulos tehdään pääosin vuokratyöntekijöiden kertoimilla ja vuokratyöyrityksen omilla kustannuksilla. Tulosten pohjalta syntyi kehitysideoita sisältävä toimintamalli jolla kohdeyritys voi vahvistaa työnantajakuvaansa toimialalla. This thesis deals with the personnel service industry through the company and the intellectual images that it has attracted to potential customer companies and job seekers. I study the current situation in the HR service industry and explore the ways in which a HR service company can differentiate itself from other HR services companies.
The aim of the study was to find development goals that would improve the company's attractiveness to other companies in the same industry. With the help of development advice, the employer can reinforce a strong image and thus become a more attractive employer in the eyes of potential job seekers.
The theoretical part of the thesis focused on the service sector and the service, as well as the reputation and employer image. In the empirical part, personal interviews were held for companies and employees. The interviews focused on images of the personnel service sector and the role of the employer image in job search. The study was conducted as a qualitative study in autumn 2018.
According to the results, the industry is very competitive and it is challenging for a company to separate itself from other players.
The results show that the role of the employer image is important when choosing a job. The turnover of the companies in the industry is based on the coefficients of temporary workers and on the rental company's own costs. Based on the results, an operating model was created to enable the target company to develop its employer image in the market.
Tavoitteena oli löytää kehitysehdotuksia ja luoda opinnäytetyön kohdeyritykselle toimintamalli jolla yritys voi vahvistaa työnantajakuvaansa ja olla houkuttelevampi työnantaja yritysasiakkaiden sekä työnhakijoiden keskuudessa.
Teoriaosa käsitteli henkilöstöpalvelualaa, palvelua sekä yrityskuvaa. Empiirisessä osassa haastateltiin henkilöstöpalveluita käyttävien yritysten asiantuntijoita, vuokratyöntekijöitä ja kohdeyrityksen työntekijöitä. Haastatteluissa käsiteltiin mielikuvia henkilöstöpalvelualasta ja työnantajakuvan merkitystä rekrytoinnissa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuk- sena syksyllä 2018 ja siinä käytettiin kehittävää tutkimusotetta, jonka tarkoituksena oli ilmiön syvällinen ymmärtäminen.
Keskeisimmät kehitysehdotukset liittyivät asiakaslähtöiseen ajatteluun, viestintään sosiaalisessa mediassa ja havaintoihin yhteistyömahdollisuuksista työvoimapalveluita tarjoavien paikallisten palveluntuottajien kanssa.
Tulosten perusteella henkilöstöpalveluala on hyvin kilpailtu ja henkilöstöpalveluyrityksen on haasteellista erottautua muista alan toimijoista. Toimialan yritysten tulos tehdään pääosin vuokratyöntekijöiden kertoimilla ja vuokratyöyrityksen omilla kustannuksilla. Tulosten pohjalta syntyi kehitysideoita sisältävä toimintamalli jolla kohdeyritys voi vahvistaa työnantajakuvaansa toimialalla.
The aim of the study was to find development goals that would improve the company's attractiveness to other companies in the same industry. With the help of development advice, the employer can reinforce a strong image and thus become a more attractive employer in the eyes of potential job seekers.
The theoretical part of the thesis focused on the service sector and the service, as well as the reputation and employer image. In the empirical part, personal interviews were held for companies and employees. The interviews focused on images of the personnel service sector and the role of the employer image in job search. The study was conducted as a qualitative study in autumn 2018.
According to the results, the industry is very competitive and it is challenging for a company to separate itself from other players.
The results show that the role of the employer image is important when choosing a job. The turnover of the companies in the industry is based on the coefficients of temporary workers and on the rental company's own costs. Based on the results, an operating model was created to enable the target company to develop its employer image in the market.