Markkinointisuunnitelma Samachukalle
Matikainen, Sari (2019)
Matikainen, Sari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019070917647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019070917647
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten sosiaalisen median vaikuttajat rakentavat vuorovaikutussuhteen yhteisönsä jäseniin ja mikä on tämän suhteen ansaintalogiikka. Tavoite oli tunnistaa yleistettäviä piirteitä tästä viestinnästä. Toimeksiantaja oli oma yritys, Samachuka. Tutkimusongelma oli oman äänen löytäminen sosiaalisen median markkinointiviestintään toimeksiantajalle ja kehittämistehtävä oli markkinointisuunnitelman tekeminen vertaisanalyysin tulosten pohjalta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarkasteli sisältömarkkinoinnin, tavoitteellisen tarinan kerronnan ja sosiaalisen median markkinointia. Ansaintalogiikan tutkimuksen viitekehys oli Kevin Kellyn laajalle levinnyt essee 1,000 True Fans, jonka idea on menestyksen saavuttaminen 1 000 asiakkaan avulla.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tapaustutkimus tutkii yhden ilmiön esiintymistä rajatussa ympäristössä, tässä tutkimuksessa ilmiö oli vuorovaikutussuhteen rakentuminen kahden vaikuttajan sosiaalisen median kanavissa. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin benchmarkingia eli vertaisanalyysiä. Aineisto kerättiin kahden sosiaalisen median vaikuttajan eri kanavista toukokuun 2019 aikana.
Tulosten perusteella keskeistä oli rehellisyys, jonka kautta autenttinen ääni sisällölle syntyi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarkasteli sisältömarkkinoinnin, tavoitteellisen tarinan kerronnan ja sosiaalisen median markkinointia. Ansaintalogiikan tutkimuksen viitekehys oli Kevin Kellyn laajalle levinnyt essee 1,000 True Fans, jonka idea on menestyksen saavuttaminen 1 000 asiakkaan avulla.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tapaustutkimus tutkii yhden ilmiön esiintymistä rajatussa ympäristössä, tässä tutkimuksessa ilmiö oli vuorovaikutussuhteen rakentuminen kahden vaikuttajan sosiaalisen median kanavissa. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin benchmarkingia eli vertaisanalyysiä. Aineisto kerättiin kahden sosiaalisen median vaikuttajan eri kanavista toukokuun 2019 aikana.
Tulosten perusteella keskeistä oli rehellisyys, jonka kautta autenttinen ääni sisällölle syntyi.