Ravintolaelämys : case Wine & View
Piirainen, Anu (2010)
Piirainen, Anu
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216829
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ravintolaelämystä ja sen syntyyn vaikuttavia tekijöitä. Työn toimeksiantaja on Wine & view viinibaari Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Wine & view viinibaari on osa SSP Finland Oy:n ravintolatarjontaa lentoasemalla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään elämystä yhteiskunnan, asiakaspalveluyrityksen ja asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi teoriaosuudessa lähestytään aihetta kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta. Työn empiirisessä osuudessa haetaan asiakkaiden havaintoja elämyksen kokemisesta viinibaarin palveluympäristössä. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu, ja sen avulla selvitettiin mitkä seikat tekevät viinibaarissa käynnistä elämyksen. Tutkimusta varten haastateltiin kahtatoista viinibaarissa asioivaa asiakasta. Haastateltavista seitsemän oli suomalaisia ja viisi ulkomaalaisia.
Teemahaastattelun tulosten perusteella voidaan todeta, että Wine & view viinibaari on onnistunut luomaan liikeideansa tuote- ja palvelukonseptillaan matkaan lähteville asiakkaille elämyksellisen palveluympäristön. Elämys koetaan Wine & view viinibaarissa parhaiten tuotteen eli viinin sekä hyvin palvelevan henkilökunnan kautta. Suuri osa asiakkaista kerran käytyään palaa seuraavalla matkustuskerralla viinilasilliselle nauttimaan jälleen viinibaarin rentouttavasta ilmapiiristä. Juoman ja ruoan liitto eli viinit ja tapakset yhdessä luovat asiakkaalle mukavan vastineen verrattuna normaaliin kahvilakäyntiin. Ainutlaatuinen FINE-viinikonsepti sekä laaja perusviinivalikoima houkuttelevat erilaisia asiakkaita pistäytymään. Keskeisen sijaintinsa johdosta uusienkin asiakkaiden on helppo löytää viinibaari. Niin ulkomaalaiset kuin suomalaisetkin asiakkaat kokevat elämyksiä viinibaarissa eri aistiensa kautta. Yrityksen tunnuslauseen voidaan todeta toimivan käytännössä - ”Creating a better experience”.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään elämystä yhteiskunnan, asiakaspalveluyrityksen ja asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi teoriaosuudessa lähestytään aihetta kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta. Työn empiirisessä osuudessa haetaan asiakkaiden havaintoja elämyksen kokemisesta viinibaarin palveluympäristössä. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu, ja sen avulla selvitettiin mitkä seikat tekevät viinibaarissa käynnistä elämyksen. Tutkimusta varten haastateltiin kahtatoista viinibaarissa asioivaa asiakasta. Haastateltavista seitsemän oli suomalaisia ja viisi ulkomaalaisia.
Teemahaastattelun tulosten perusteella voidaan todeta, että Wine & view viinibaari on onnistunut luomaan liikeideansa tuote- ja palvelukonseptillaan matkaan lähteville asiakkaille elämyksellisen palveluympäristön. Elämys koetaan Wine & view viinibaarissa parhaiten tuotteen eli viinin sekä hyvin palvelevan henkilökunnan kautta. Suuri osa asiakkaista kerran käytyään palaa seuraavalla matkustuskerralla viinilasilliselle nauttimaan jälleen viinibaarin rentouttavasta ilmapiiristä. Juoman ja ruoan liitto eli viinit ja tapakset yhdessä luovat asiakkaalle mukavan vastineen verrattuna normaaliin kahvilakäyntiin. Ainutlaatuinen FINE-viinikonsepti sekä laaja perusviinivalikoima houkuttelevat erilaisia asiakkaita pistäytymään. Keskeisen sijaintinsa johdosta uusienkin asiakkaiden on helppo löytää viinibaari. Niin ulkomaalaiset kuin suomalaisetkin asiakkaat kokevat elämyksiä viinibaarissa eri aistiensa kautta. Yrityksen tunnuslauseen voidaan todeta toimivan käytännössä - ”Creating a better experience”.