Markkinointisuunnitelma Yritykselle X, mainontakanavien vertailuselvitys
Moisio, Antti (2019)
Moisio, Antti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081917889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081917889
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma yritys X:lle. Suunnitelman avuksi tein vertailuselvityksen, jossa vertailtiin eri mainontakanavia, sekä perinteisiä että sosiaalisen median kanavia.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestintään, sen eri keinoihin ja itse markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Toisena tavoitteena oli ana-lysoida yrityksen nykyhetkistä tilaa, jotta saataisiin selville yritykselle optimaalisimmat ta-vat harjoittaa markkinointiviestintää. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli luoda yri-tykselle konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma, jota he voivat mahdollisesti tule-vaisuudessa soveltaa käytännössä. Viimeisenä tavoitteena oli verrata eri mainontakana-via, jotta yritykselle löydettäisiin kustannustehokkain tapa saavuttaa tavoitteensa.
Teoreettinen osuus paneutuu markkinointiviestinnän eri keinoihin, tavoitteisiin ja mittarei-hin. Tämän lisäksi teoriaosuudessa perehdytään markkinointiviestinnän suunnittelupro-sessiin. Produktiosio koostuu kahdesta osa-alueesta: vuosikellon muotoisesta markki-nointiviestintäsuunnitelmasta, ja mainontakanavien vertailuista. Näin toimeksiantajalle syntyi tarpeidensa mukainen markkinointiviestintäsuunnitelma, sekä tiedot eri mainonta-kanavien käytön kannattavuuksista.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestintään, sen eri keinoihin ja itse markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Toisena tavoitteena oli ana-lysoida yrityksen nykyhetkistä tilaa, jotta saataisiin selville yritykselle optimaalisimmat ta-vat harjoittaa markkinointiviestintää. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli luoda yri-tykselle konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma, jota he voivat mahdollisesti tule-vaisuudessa soveltaa käytännössä. Viimeisenä tavoitteena oli verrata eri mainontakana-via, jotta yritykselle löydettäisiin kustannustehokkain tapa saavuttaa tavoitteensa.
Teoreettinen osuus paneutuu markkinointiviestinnän eri keinoihin, tavoitteisiin ja mittarei-hin. Tämän lisäksi teoriaosuudessa perehdytään markkinointiviestinnän suunnittelupro-sessiin. Produktiosio koostuu kahdesta osa-alueesta: vuosikellon muotoisesta markki-nointiviestintäsuunnitelmasta, ja mainontakanavien vertailuista. Näin toimeksiantajalle syntyi tarpeidensa mukainen markkinointiviestintäsuunnitelma, sekä tiedot eri mainonta-kanavien käytön kannattavuuksista.