Siksak-elämän uraohjausta
Editoija
Raudasoja, Anu
Heino, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-818-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-818-3
Tiivistelmä
Tämän kirjan idea on syntynyt uraohjaushankkeiden parissa työskentelevien
tarpeesta kuvata uuden ammatillisen koulutuksen uraohjausta ja jakaa malleja uraohjausta tekeville oman työnsä tueksi. Ammatillisen koulutuksen lainsäädännön uudistuttua vuoden 2018 alusta on oppilaitoksissa laadittu uudenlaisia uraohjauksen malleja, joiden keskiössä on opiskelijan henkilökohtaistamisprosessi, jossa huomioidaan hänen yksilölliset
tarpeensa ja haetaan niihin soveltuvia ratkaisuja ohjauksen keinoin.
Uraohjausta toteutetaan ammatillisessa koulutuksessa monien eri ammattilaisten voimin monella eri tavalla. Uraohjaus on voitu keskittää opintoohjaajille, jotka tekevät sitä yhteistyössä opiskelijoiden, muiden opettajien ja työelämän kanssa. Vaihtoehtoisesti opinto-ohjaajat voivat olla uraohjauksen koordinaattoreita, jolloin varsinaisen uraohjauksen toteuttavat
ammatilliset opettajat yhteistyössä opiskelijoiden ja työelämän kanssa. Lisäksi verkostoissa voi olla muita toimijoita opiskelijoiden tarpeista ja toiveista riippuen. Olipa koulutuksen järjestäjän ratkaisu mikä tahansa, selkeä malli uraohjauksen toteuttamiseksi luo puitteet tämän tärkeän työn tekemiselle.
Olemme koonneet tämän julkaisun OSATA – Osaamispolkuja tulevaisuuteen
-hankkeessa, yhteistyössä UraOn -hankkeen ja Kettu-hankkeen toimijoiden
kanssa. Näin pystymme tarjoilemaan kattavan koosteen suomalaisen
ammatillisen koulutuksen uraohjauksen malleista luettavaksenne.
Kiitos kaikille kirjoittajille ja koulutuksen järjestäjille yhteistyöstä!
Antoisia lukuhetkiä ja oivaltamisen iloa!
tarpeesta kuvata uuden ammatillisen koulutuksen uraohjausta ja jakaa malleja uraohjausta tekeville oman työnsä tueksi. Ammatillisen koulutuksen lainsäädännön uudistuttua vuoden 2018 alusta on oppilaitoksissa laadittu uudenlaisia uraohjauksen malleja, joiden keskiössä on opiskelijan henkilökohtaistamisprosessi, jossa huomioidaan hänen yksilölliset
tarpeensa ja haetaan niihin soveltuvia ratkaisuja ohjauksen keinoin.
Uraohjausta toteutetaan ammatillisessa koulutuksessa monien eri ammattilaisten voimin monella eri tavalla. Uraohjaus on voitu keskittää opintoohjaajille, jotka tekevät sitä yhteistyössä opiskelijoiden, muiden opettajien ja työelämän kanssa. Vaihtoehtoisesti opinto-ohjaajat voivat olla uraohjauksen koordinaattoreita, jolloin varsinaisen uraohjauksen toteuttavat
ammatilliset opettajat yhteistyössä opiskelijoiden ja työelämän kanssa. Lisäksi verkostoissa voi olla muita toimijoita opiskelijoiden tarpeista ja toiveista riippuen. Olipa koulutuksen järjestäjän ratkaisu mikä tahansa, selkeä malli uraohjauksen toteuttamiseksi luo puitteet tämän tärkeän työn tekemiselle.
Olemme koonneet tämän julkaisun OSATA – Osaamispolkuja tulevaisuuteen
-hankkeessa, yhteistyössä UraOn -hankkeen ja Kettu-hankkeen toimijoiden
kanssa. Näin pystymme tarjoilemaan kattavan koosteen suomalaisen
ammatillisen koulutuksen uraohjauksen malleista luettavaksenne.
Kiitos kaikille kirjoittajille ja koulutuksen järjestäjille yhteistyöstä!
Antoisia lukuhetkiä ja oivaltamisen iloa!