Pienille parasta - projektin maastoutumisen onnistuminen päiväkodin arkeen
Partanen, Jenni (2010)
Partanen, Jenni
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916243
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen selvitys siitä, miten Lappeenrannan kaupungin eri päiväkodeissa, alle kolmevuotiaiden ryhmissä, on Pienelle parasta – projektin toimintamallit otettu käytäntöön. Työssä selvitettiin, oliko uusien toimintamallien käyttöönotossa hankaluuksia vai oliko niiden käyttöönotto helppoa. Lisäksi selvitettiin, miten maastoutuminen on kaiken kaikkiaan onnistunut. Opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, joka lähetettiin kaikkiin Lappeenrannan kunnallisiin päiväkoteihin. Kyselyitä lähetettiin kaiken kaikkiaan 24, joista 16 vastattiin.
Teoriapohja koostuu Pienille parasta projektin taustoista, alle kolmevuotiaiden varhaiskasvatuksen perusteista, kasvatuskumppanuudesta sekä kiintymyssuhdeteoriasta.
Kyselylomake koitui hyväksi menetelmäksi saada tietoa varhaiskasvatushenkilöstöltä, sillä siihen vastaaminen oli nopeaa ja helppoa. Lomake koostui suljetuista monivalintakysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Kysely toteutettiin anonyymina Webropol -kyselynä. Siihen vastasivat Lappeenrannan kunnallisten päiväkotien, alle kolmevuotiaiden ryhmissä työskentelevät, lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat.
Selvityksessäni ilmeni, että projektin maastoutuminen päiväkoteihin on onnistunut hyvin. Projektin toimintamalleja on otettu käyttöön useassa alle kolmevuotiaiden päiväkotiryhmässä. Varsinkin oma aikuinen malli on koettu tärkeäksi ja omaa työtään helpottavaksi käytännöksi.
Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää, miten vanhemmat ovat kokeneet uudet käytännöt. Miten esimerkiksi oma aikuinen – käytäntöön on vanhempien kannalta suhtauduttu.
Teoriapohja koostuu Pienille parasta projektin taustoista, alle kolmevuotiaiden varhaiskasvatuksen perusteista, kasvatuskumppanuudesta sekä kiintymyssuhdeteoriasta.
Kyselylomake koitui hyväksi menetelmäksi saada tietoa varhaiskasvatushenkilöstöltä, sillä siihen vastaaminen oli nopeaa ja helppoa. Lomake koostui suljetuista monivalintakysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Kysely toteutettiin anonyymina Webropol -kyselynä. Siihen vastasivat Lappeenrannan kunnallisten päiväkotien, alle kolmevuotiaiden ryhmissä työskentelevät, lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat.
Selvityksessäni ilmeni, että projektin maastoutuminen päiväkoteihin on onnistunut hyvin. Projektin toimintamalleja on otettu käyttöön useassa alle kolmevuotiaiden päiväkotiryhmässä. Varsinkin oma aikuinen malli on koettu tärkeäksi ja omaa työtään helpottavaksi käytännöksi.
Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää, miten vanhemmat ovat kokeneet uudet käytännöt. Miten esimerkiksi oma aikuinen – käytäntöön on vanhempien kannalta suhtauduttu.