M.E.C-brändin tunnettuus ja brändi-identiteetti
Lehto, Roni (2019)
Lehto, Roni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090318142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090318142
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia M.E.C-brändin tunnettuutta ja brändi-identiteettiä. M.E.C-brändin alla myydään ja markkinoidaan koulu-, toimisto- ja askartelutarvikkeita. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen M.E.C.-brändin tunnettuuden taso on, millainen sen brändi-identiteetti on ja vastaako brändin tavoitemielikuva kuluttajien brändimielikuvaa, mistä kuluttajat ovat ostaneet tuoteryhmien tuotteita, joissa se on edustettuna, ja mistä kuluttajat pitävät tai eivät pidä M.E.C-tuotteiden ulkoasussa. Tutkimustulosten perusteella luotiin johtopäätökset siitä, onko brändiä järkevää lähteä kehittämään ja uudistamaan, vai tulisiko se lopettaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii suomalainen monialakonserni Berner Oy.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääteemasta: brändistä ja brändin rakentamisesta. Opinnäytetyössä käsiteltäviä aihealueita ovat brändi, brändi-identiteetti, brändin tunnettuus ja siihen vaikuttavat tekijät, brändin rakentamiseen liittyvät analyysit ja positiointi.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin kaksi erillistä kyselytutkimusta. Kyselytutkimukset toteutettiin toimeksiantajan yhteistyökumppanin Oppobot Oy:n konseptitestaustyökalulla. Kyselytutkimuksia tuotettiin kaksi, jotta niillä pystyttiin tavoittamaan oikea kohderyhmä. Brändillä on kaksi pääkohderyhmää, lapsiperheet, joissa askarrellaan, ja koululaiset ja aikuiset, jotka käyttävät koulu- ja toimistotarvikkeita. Kyselytutkimukset jaettiin koulu- ja konttoritarviketutkimukseen ja askartelutarviketutkimukseen. Kyselytutkimuksilla haluttiin selvittää M.E.C-brändin tunnettuuden taso, millaisia mielikuvia brändiin yhdistetään ja vastaavatko ne brändin tavoitemielikuvaa, mitkä ovat brändin pakkasten vahvuudet ja heikkoudet ja mistä kuluttajat ostavat kyseisten tuoteryhmien tuotteita. Tutkimuksissa myös selvitettiin mitkä asiat vaikuttavat kuluttajien ostopäätökseen heidän ostaessaan kyseisten tuoteryhmien tuotteita. Askartelutarviketutkimuksessa vastaajia oli 297 ja koulu- ja toimistotarviketutkimuksessa 300.
Kyselytutkimuksissa brändistä nousi esille selkeitä kehityskohteita sekä vahvuuksia. Tutkimuksien tulokset antoivat kattavan kokonaiskäsityksen brändin nykytilasta ja brändin kohderyhmästä.
Tutkimusten tulosten perusteella brändiä tulisi lähteä kehittämään ja uudistamaan. Tutkimusten tulosten perusteella ehdotettiin brändin tuotteiden ja logon uudistamista, tunnettuuden parantamista markkinointitoimenpiteillä ja brändi-identiteetin vahvistamista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääteemasta: brändistä ja brändin rakentamisesta. Opinnäytetyössä käsiteltäviä aihealueita ovat brändi, brändi-identiteetti, brändin tunnettuus ja siihen vaikuttavat tekijät, brändin rakentamiseen liittyvät analyysit ja positiointi.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin kaksi erillistä kyselytutkimusta. Kyselytutkimukset toteutettiin toimeksiantajan yhteistyökumppanin Oppobot Oy:n konseptitestaustyökalulla. Kyselytutkimuksia tuotettiin kaksi, jotta niillä pystyttiin tavoittamaan oikea kohderyhmä. Brändillä on kaksi pääkohderyhmää, lapsiperheet, joissa askarrellaan, ja koululaiset ja aikuiset, jotka käyttävät koulu- ja toimistotarvikkeita. Kyselytutkimukset jaettiin koulu- ja konttoritarviketutkimukseen ja askartelutarviketutkimukseen. Kyselytutkimuksilla haluttiin selvittää M.E.C-brändin tunnettuuden taso, millaisia mielikuvia brändiin yhdistetään ja vastaavatko ne brändin tavoitemielikuvaa, mitkä ovat brändin pakkasten vahvuudet ja heikkoudet ja mistä kuluttajat ostavat kyseisten tuoteryhmien tuotteita. Tutkimuksissa myös selvitettiin mitkä asiat vaikuttavat kuluttajien ostopäätökseen heidän ostaessaan kyseisten tuoteryhmien tuotteita. Askartelutarviketutkimuksessa vastaajia oli 297 ja koulu- ja toimistotarviketutkimuksessa 300.
Kyselytutkimuksissa brändistä nousi esille selkeitä kehityskohteita sekä vahvuuksia. Tutkimuksien tulokset antoivat kattavan kokonaiskäsityksen brändin nykytilasta ja brändin kohderyhmästä.
Tutkimusten tulosten perusteella brändiä tulisi lähteä kehittämään ja uudistamaan. Tutkimusten tulosten perusteella ehdotettiin brändin tuotteiden ja logon uudistamista, tunnettuuden parantamista markkinointitoimenpiteillä ja brändi-identiteetin vahvistamista.