Projektitoiminnan mittarit osana johtamisjärjestelmää - Case: Robottiautomaation tulosyksikkö
Kärnä, Päivi (2019)
Kärnä, Päivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082617983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082617983
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyössä laadittiin case-yrityksen projektitoimintaan pohjautuvan tulosyksikön käyttöön yksikön tuloksellisuutta ja merkityksellisyyttä indikoivat mittarit, jotka käyvät aidosti keskustelua yrityksen johtamisjärjestelmän kanssa. Mittaroinnin teemat olivat suorituskyvyn mittaamiseen perustuen asiakas, henkilöstö, talous sekä sisäiset prosessit.
Alussa lähtötilanteen mittarit arvioitiin lyhyesti. Tämän jälkeen ehdotukset uusiksi mittareiksi laadittiin a) tarkastelemalla ajankohtaisia johtamisen trendejä ja niiden kautta valittua kahta johtamisen teoriaa: asiakaskokemuksen johtaminen ja sisäisen motivaation johtaminen b) keräämällä tietoa sekä mittariaihioita tutkittavasta tulosyksiköstä haastatteluiden, työpajojen ja kyselytutkimuksen avulla.
Johtamisen teorioiden ja yrityksessä kerätyn panoksen perusteella koottiin ns. long list, monipuolinen listaus erilaisista mittariaihoista, joiden avulla yritys voi uudistaa mittaamistaan. Pitkästä listasta laadittiin edelleen ns. short list eli ehdotus yrityksen tulosyksikön tulevaisuuden mittareiksi. Mittariehdotuksissa korostuivat henkilöstön ja asiakkaan näkökulmat.
Pitkään listaan kerääntyi 147 mittariaihiota ja näistä jalostui 24 mittariehdotusta työn lopul-liseksi tulokseksi lyhyeen listaan. Lopullisisssa ehdotuksissa otettiin tasapainoisesti huomioon työn aikana määritellyt edellytykset mittareille ja tästä tehtiin myös arviointi.
Mittareita valittaessa haettiin yhdistelmää, jossa kaikki neljä ihmisen (tässä: työntekijän tai johdon) perustarpeet, kaikki neljä yrityksen tuottamaa arvoa sekä kaikki neljä asiakas- (ja sidosryhmä-)keskeisyyden tasoa tulisivat edustetuiksi. Perustarpeisiin kuuluvat vapaaehtoisuus, kyvykkyys, yhteenkuuluvuus ja hyväntekeminen. Arvoihin kuuluvat taloudellinen, toiminnallinen, symbolinen ja emotionaalinen arvo. Asiakas- ja sidosryhmäkeskeisyyden tasot ovat asiakkaaseen/sidosryhmään keskittynyttä, reagoivaa, sitoutunutta ja innostunutta. Tuloksena syntyneet mittarit indikoivat yksikön tuloksellisuutta ja merkityksellisyyttä. Ehdotukset toimitettiin yrityksen johdolle käytettäväksi osana yrityksen strategiatyötä.
ABSTRACT
In this thesis, the indicators for measuring the performance and relevancy of a project-based department of a case company were compiled. The indicators were created to have a genuine interaction with the management system of the company. The themes of the indicators were based on key performance indicators which were: the customer, the staff, the economy and the internal processes.
In the beginning of the work, the current indicators of the company were evaluated. After that, the proposals for new indicators were compiled by a) the studying of current leadership trends and based on these trends, two leadership theories: customer experience management and the leadership of intrinsic motivation b) by collecting information and preforms for the indicators from the studied company department through interviews, workshops and a survey.
Based on the leadership theories and the input gathered in the company, a so-called long list of indicators was being collected. This was a versatile list of different preform indicators, which could be used in the company to renew the measuring practises. The long list was further processed into a short list, which contained the proposal for the new indicators of the department. The staff and the client point of view was highlighted in the indicator proposals.
There were 147 indicator preforms collected to the long list. Out of these, 24 indicator proposals were processed into the final result of the thesis, the short list. The requirements for the indicators defined during the work were evenly taken into consideration and they were also estimated as a part of the short list.
During the selection of the indicators a combination with all four human (here: staff or management) basic needs, all four values produced by a company and also all four client (and interest group) focus levels was striven for. The human basic needs are volunteering, capability, cohesion and good-making. The values produced by a company are the economical, functional, symbolic and emotional value. The four client and interest group focus levels are concentrated, reactive, committed and excited on the client/interest group. The prosed indicators fulfil their task in describing the performance and relevancy of the department. The resulting indicator proposals were delivered to the company to be utilized as a part of its strategic work.
Opinnäytetyössä laadittiin case-yrityksen projektitoimintaan pohjautuvan tulosyksikön käyttöön yksikön tuloksellisuutta ja merkityksellisyyttä indikoivat mittarit, jotka käyvät aidosti keskustelua yrityksen johtamisjärjestelmän kanssa. Mittaroinnin teemat olivat suorituskyvyn mittaamiseen perustuen asiakas, henkilöstö, talous sekä sisäiset prosessit.
Alussa lähtötilanteen mittarit arvioitiin lyhyesti. Tämän jälkeen ehdotukset uusiksi mittareiksi laadittiin a) tarkastelemalla ajankohtaisia johtamisen trendejä ja niiden kautta valittua kahta johtamisen teoriaa: asiakaskokemuksen johtaminen ja sisäisen motivaation johtaminen b) keräämällä tietoa sekä mittariaihioita tutkittavasta tulosyksiköstä haastatteluiden, työpajojen ja kyselytutkimuksen avulla.
Johtamisen teorioiden ja yrityksessä kerätyn panoksen perusteella koottiin ns. long list, monipuolinen listaus erilaisista mittariaihoista, joiden avulla yritys voi uudistaa mittaamistaan. Pitkästä listasta laadittiin edelleen ns. short list eli ehdotus yrityksen tulosyksikön tulevaisuuden mittareiksi. Mittariehdotuksissa korostuivat henkilöstön ja asiakkaan näkökulmat.
Pitkään listaan kerääntyi 147 mittariaihiota ja näistä jalostui 24 mittariehdotusta työn lopul-liseksi tulokseksi lyhyeen listaan. Lopullisisssa ehdotuksissa otettiin tasapainoisesti huomioon työn aikana määritellyt edellytykset mittareille ja tästä tehtiin myös arviointi.
Mittareita valittaessa haettiin yhdistelmää, jossa kaikki neljä ihmisen (tässä: työntekijän tai johdon) perustarpeet, kaikki neljä yrityksen tuottamaa arvoa sekä kaikki neljä asiakas- (ja sidosryhmä-)keskeisyyden tasoa tulisivat edustetuiksi. Perustarpeisiin kuuluvat vapaaehtoisuus, kyvykkyys, yhteenkuuluvuus ja hyväntekeminen. Arvoihin kuuluvat taloudellinen, toiminnallinen, symbolinen ja emotionaalinen arvo. Asiakas- ja sidosryhmäkeskeisyyden tasot ovat asiakkaaseen/sidosryhmään keskittynyttä, reagoivaa, sitoutunutta ja innostunutta. Tuloksena syntyneet mittarit indikoivat yksikön tuloksellisuutta ja merkityksellisyyttä. Ehdotukset toimitettiin yrityksen johdolle käytettäväksi osana yrityksen strategiatyötä.
ABSTRACT
In this thesis, the indicators for measuring the performance and relevancy of a project-based department of a case company were compiled. The indicators were created to have a genuine interaction with the management system of the company. The themes of the indicators were based on key performance indicators which were: the customer, the staff, the economy and the internal processes.
In the beginning of the work, the current indicators of the company were evaluated. After that, the proposals for new indicators were compiled by a) the studying of current leadership trends and based on these trends, two leadership theories: customer experience management and the leadership of intrinsic motivation b) by collecting information and preforms for the indicators from the studied company department through interviews, workshops and a survey.
Based on the leadership theories and the input gathered in the company, a so-called long list of indicators was being collected. This was a versatile list of different preform indicators, which could be used in the company to renew the measuring practises. The long list was further processed into a short list, which contained the proposal for the new indicators of the department. The staff and the client point of view was highlighted in the indicator proposals.
There were 147 indicator preforms collected to the long list. Out of these, 24 indicator proposals were processed into the final result of the thesis, the short list. The requirements for the indicators defined during the work were evenly taken into consideration and they were also estimated as a part of the short list.
During the selection of the indicators a combination with all four human (here: staff or management) basic needs, all four values produced by a company and also all four client (and interest group) focus levels was striven for. The human basic needs are volunteering, capability, cohesion and good-making. The values produced by a company are the economical, functional, symbolic and emotional value. The four client and interest group focus levels are concentrated, reactive, committed and excited on the client/interest group. The prosed indicators fulfil their task in describing the performance and relevancy of the department. The resulting indicator proposals were delivered to the company to be utilized as a part of its strategic work.