Ensihoidon ja ensivasteen yhteistoiminnan kartoitus Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksella
Kostamo, Teemu; Leppäkoski, Kalle; Salokangas, Roosa (2019)
Kostamo, Teemu
Leppäkoski, Kalle
Salokangas, Roosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019083018081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019083018081
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen ensihoito- ja ensivasteyksiköiden yhteistyötä ensihoitotehtävillä sekä löytää kehitysehdotuksia toiminnan kehittämisestä. Tavoitteena oli sähköisen kyselytutkimuksen avulla paikallistaa kehitystarpeita koulutuksen ja ei-teknisten taitojen osalta. Tarkoituksena oli myös löytää jo hyvällä tasolla olevia toimintamalleja sekä yhteistyöprosesseja.
Opinnäytetyön alussa käsitellään ensihoitopalvelujärjestelmän rakennetta, ensivastetoimintaa, avataan ensihoitajien ei-teknisiä taitoja sekä laadun ja yhteistyön kehittämisen tutkimusta. Teoriaosuus koostuu aiemmista tutkimuksista, opetusmateriaalista ja internetlähteistä. Opinnäytetyön tulokset perustuvat sähköiseen kyselytutkimukseen vastanneiden henkilöiden vastauksiin. Vastausten analysointi tehtiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Kyselytutkimuksessa selvitettiin ensihoidon sekä ensivasteen työntekijöiden omakohtaisia kokemuksia yhteistyötoiminnasta monivalintakysymysten sekä avointen kysymysten avulla.
Tuloksissa käy ilmi, että yhteisharjoitukset sekä ajan tasalla oleva ammattitaitoinen lisäkouluttaminen olisivat tarpeen. Vastauksista voi todeta, että CRM-toiminta on hyvällä tasolla. Potilaan hoitoketjun koulutustarpeet osoittautuivatkin suurimmaksi kehittämiskohteeksi ensihoidon ja ensivasteen yhteistoiminnassa. Kyselyssä olleisiin avoimiin kysymyksiin tuli erittäin hyvin vastauksia, joten niiden pohjalta pystyttäisiin suunnittelemaan myös mahdollisia jatkotutkimuksia.
Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää avainprosessien konkreettista toimivuutta potilaan hoidossa sekä painottaa hoitoprosessin toimivuutta tehtävillä, joissa esimerkiksi tämän opinnäytetyön mukaisesti löytyi henkilöstön koulutustarpeita.
Opinnäytetyön alussa käsitellään ensihoitopalvelujärjestelmän rakennetta, ensivastetoimintaa, avataan ensihoitajien ei-teknisiä taitoja sekä laadun ja yhteistyön kehittämisen tutkimusta. Teoriaosuus koostuu aiemmista tutkimuksista, opetusmateriaalista ja internetlähteistä. Opinnäytetyön tulokset perustuvat sähköiseen kyselytutkimukseen vastanneiden henkilöiden vastauksiin. Vastausten analysointi tehtiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Kyselytutkimuksessa selvitettiin ensihoidon sekä ensivasteen työntekijöiden omakohtaisia kokemuksia yhteistyötoiminnasta monivalintakysymysten sekä avointen kysymysten avulla.
Tuloksissa käy ilmi, että yhteisharjoitukset sekä ajan tasalla oleva ammattitaitoinen lisäkouluttaminen olisivat tarpeen. Vastauksista voi todeta, että CRM-toiminta on hyvällä tasolla. Potilaan hoitoketjun koulutustarpeet osoittautuivatkin suurimmaksi kehittämiskohteeksi ensihoidon ja ensivasteen yhteistoiminnassa. Kyselyssä olleisiin avoimiin kysymyksiin tuli erittäin hyvin vastauksia, joten niiden pohjalta pystyttäisiin suunnittelemaan myös mahdollisia jatkotutkimuksia.
Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää avainprosessien konkreettista toimivuutta potilaan hoidossa sekä painottaa hoitoprosessin toimivuutta tehtävillä, joissa esimerkiksi tämän opinnäytetyön mukaisesti löytyi henkilöstön koulutustarpeita.