Lasten osallisuus Länsi-Saimaan kuntien varhaiskasvatuksessa
Auvinen, Sanna; Malmi, Katri; Markku, Venla (2019)
Auvinen, Sanna
Malmi, Katri
Markku, Venla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090818268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090818268
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tilaustyö Länsi-Saimaan kunnilta, jossa selvitettiin Länsi-Saimaan kuntien varhaiskasvatuksen 3-5-vuotiaiden lasten osallisuuden toteutumista. Tavoitteenamme oli selvittää, miten päiväkodeissa käytännössä toteutetaan uutta varhaiskasvatussuunnitelmaa lasten osallisuuteen liittyen. Tavoitteena on myös lisätä tietoisuutta lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa.
Teoriapohjaksi valikoitui uusi varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 sekä yleistieto lasten osallisuuden käsitteestä. Lasten osallisuutta lähestytään käytännön arjen työn ja kuntatason hallinnollisen suunnittelun kautta. Selvityshaastattelujen ja teoreettisen tiedon avulla sai myös paljon uutta tietoa, jota voi hyödyntää ammatillisessa kehittymisessä. Tieto kerättiin selvitykseen haastattelujen ja teorian kautta.
Aiheeksi valikoitui lasten osallisuus, koska nyky-yhteiskunta painottaa ominaisuuksia ja taitoja, joita osallisuus tukee, kehittää ja ylläpitää. Osallisuus on ihmisen perusoikeus. Lasten oikeus vaikuttaa itseään koskeviin asioihin määritellään jo Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) lasten oikeuksien sopimuksessa ja perustuslaissa. Opintojen aikana ja opinnäytetyötä tehdessä osallisuuden merkitys on selkeytynyt ja prosessi on auttanut ymmärtämään, miten suuri vaikutus osallisuudella on ihmisten hyvinvointiin.
Teoriapohjaksi valikoitui uusi varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 sekä yleistieto lasten osallisuuden käsitteestä. Lasten osallisuutta lähestytään käytännön arjen työn ja kuntatason hallinnollisen suunnittelun kautta. Selvityshaastattelujen ja teoreettisen tiedon avulla sai myös paljon uutta tietoa, jota voi hyödyntää ammatillisessa kehittymisessä. Tieto kerättiin selvitykseen haastattelujen ja teorian kautta.
Aiheeksi valikoitui lasten osallisuus, koska nyky-yhteiskunta painottaa ominaisuuksia ja taitoja, joita osallisuus tukee, kehittää ja ylläpitää. Osallisuus on ihmisen perusoikeus. Lasten oikeus vaikuttaa itseään koskeviin asioihin määritellään jo Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) lasten oikeuksien sopimuksessa ja perustuslaissa. Opintojen aikana ja opinnäytetyötä tehdessä osallisuuden merkitys on selkeytynyt ja prosessi on auttanut ymmärtämään, miten suuri vaikutus osallisuudella on ihmisten hyvinvointiin.